Vattna med mjölk?
Jag har funderat på att börja sätta tomatfrön och lite annat i en stor balja/plastlåda. Så får mam både grönt och hemodlat. Såg precis en mjölkförpackning med utgången mjölk som jag inte ens vill baka på. Dock är det ju vätska och innehåller en del nyttiga ämnen. Skulle man kunna "vattna" med gammal mjölk för att ge jorden och plantorna lite mer näring? Kanske dum fråga men jag är totalt grön inom detta område, så ni får ursäkta isf. :)
Vad som är nyttigt för människan är kanske något annat än vad växter behöver. Kväve är det ämne som oftast råder brist på i naturen, mjölk innehåller inget kväve.
Jag tror att det enda du uppnår är en dålig lukt.
Håller med #2. Det ger bara dålig lukt.
#2 och 3. Det är förstås också en sak… då stryker jag det och placerar det under kategorin dåliga idéer. :)
Om du har kompost kan du hälla den där. 🙂
Det är tyvärr lite sent att så tomatfrön nu, jag skulle satsa på plantor om du vill hinna få färdiga tomater innan det blir kallt igen. Och i så fall cocktailtomater om du skall ha i balja,
Sallad och kål kan man så utom mitt i sommaren när det är varmt. Se till att du har dränering på lådan om du inte kan skydda den för regn.
Sallad och kål vill ha mycket kväve, men inte tomater, det skall ju bli mer frukt än blad. Man kan knipsa av blad på tomatplantor om det blir för mycket bladmassa. Hönsgödsel tycker jag tomater gillar bäst.
Lycka till med din odling.
#6 jag har tyvärr ingen trädgård utan en lägenhet. Men har stora vita plastlådor som affärerna brukar/brukade få en del charkuterier levererade i. Samt krukor som man kan ställa i den. Tack för all info. Då vet jag lite mer om vad som funkar och så. :)
Vet bara en tomatsort som går att så nu, har själv sått den runt första juli och fått tomater. Whippersnapper heter den. Det är en låg sort som får små rosaröda lite syrliga tomater. Funderar på att så idag. Tror att det kan vara svårt att få tag i frön. Minns inte var jag fick den ifrån, har tagit egna frön från den i många år.
Hör inte den till de man kallar evighetstomater, som mognar sent och håller sig väldigt länge som skördade?
Whipperdnapper frön kan man köpa i Danmark hos Bjarnes frø og planter, koster 20 DKK för 10 frön
#9 Nej det är den snabbaste sort jag provat och jag har provat en del, bl.a en Sibirisk sort. Tror inte de håller sig länge när de är skördade.
Nej, det var tydligen helt tvärtom 😉 Men evighetstomater låter spännande - synd att det är för sent att så nu.
#12 Ja, dom måste sås tidigt. Odlade en vintertomat för många år sedan, minns inte vad sorten hette, Sådde tidigt och odlade i tunnel, det blev massor av tomater men de hann aldrig mogna så mycket att de gick att skörda. Skulle ha sått dom ännu tidigare.
Har frön till en sort som heter "Peter den hållbare" Men har inte sått den.
Om TS eller någon annan vill ha frön till Whippersnapper så skicka ett PM. Har inte många frön så det är först som gäller. Skickar gratis för har en massa frimärken jag inte använder.
Peter den hållbare hör i alla fall till evighetstomaterna. Det låter jättespännande. Jag har hittat en sida som säljer frön till alla möjliga tomater, skall försöka vara tidigt ute nästa år.
Mjölkkartonger kan användas till att starta potatis, jordärtskockor och annat i, tidigare på året.
Jag har odlat tomater året om. Växtlampor är inte dyra nuförtiden så har man bara en balkongodling kan man ta in dem på slutet och ställa under lampa. Aldrig fått så mycket tomater på en och samma planta som när jag odlat med en stark växtlampa jag fick, de såg ut som Hulken.