Rosnybörjare
Hej mina vänner. Kan någon tipsa mig om en ros som uppfyller min önskedröm? Jag håller på att anlägga en ny rabatt och jag drömmer om Rosor. Vill ha maffigt med Rosor som blommar mycket och länge, ska stå för sig själva och vara ca 1-1½ m höga. Bor i zon 1. Vill ha dubbla, fylliga och väldoftande Rosor. Jag är helt lost bland alla varianter.
Sen läste jag någonstans att man ska plantera nya små Rosor tre och tre för fylligare rabatter. Någon som provat? Hur tätt?

Bor du i zon I är det bara att välja och vraka. Engelska Rosor är ljuvliga. Titta på bilderna här och njuuut och planera.
Att plantera dem tre och tre gör man för att få det att se ut som ett stort buskage. T ex om rosen blir 1,5 bred som fullvuxen ska man sätta dem med 75 cm mellanrum för att få dem att se ut som de växer ihop.
De här rosorna har jag själv planterat. Jag har 103 olika sorter men de som planterades förra hösten har jag inga bilder på ännu.

Här brukar jag köpa mina rosor
De levererar relativt snabbt per post. Men bor du i Skåne så har du förstås många fina handelsträdgårdar inom räckhåll. Jag tycker det är skönt att sitta om kvällarna och läsa, anteckna och fundera och sedan skicka iväg en beställning.

Jösses!
Din hemsida är ju livsfarlig, så många sorter att välja bland! Vad bra att du skrev hur man beskär dom, som nybliven rosälskare tycker jag det är helrörigt med gallicor, tehybrider, engelska Rosor, remontanter osv. Men jag lär mig väl vad tiden lider. Just nu håller jag på att leta reda på hur man beskär dom sorter jag har för snart så har vår JÄTTEbjörk musöron!
Ha det gott!
WOW Christina - 103 sorters Rosor?!? Då skulle vi inte ha någon trädgårdsyta kvar öht *ler* Tänkte börja med… en?
Låter bra det där med att låta dem växa ihop. Ser framför mig svärmors små Rosor, ca 2 dm över marken med tre meter emellan och bara bar jord…. isch! Vill ha det frodigt, buskigt, överväldigande MYCKET om ni förstår hur jag menar. Och fort ska det gå! (tålamod är en dygd, och jag är inte särskilt dygdig)
Ska surfa runt på din fina hemsida en stund.
Nu har jag köpt Rosor! Jag beskrev vad jag ville ha för försäljerskan och kom hem med två Jaques Cartier och en Duchess de Rohan. Än så länge ser de ut som tre pinnar i rabatten men jag hoppas på snabb tillväxt. Hur länge dröjer det för dem att komma upp i sin vuxna storlek - enligt uppgift ca 120 cm?
På bilden ser man inte så mycket av själva rosorna - det är ju bara några små pinnar. Men de vita lapparna som lyser mot den mörka jorden sitter fast mot pinnarna *ler*

Vad fina dom var! Måste lägga namnen på minnet! Fast det är nog bäst jag skriver upp dom på min "vill-ha"-lista som för övrigt bara blir längre och längre…
Full höjd når dom nog inte i år men säkert till nästa år skulle jag tro. Tänk bara på att vattna dom noga och gödsla ordentligt nu under första sommaren.
Gödsla? Hon i butiken sa att de inte skulle ha för mycket gödsel. Jisses vad jag blir vimsig av alla goda råd - om den nån gång kunde säga lika överallt *ler*