Flytta tulpaner?
Jag har några fina tulpaner som jag insett att de står på fel ställe. De blommar ju nu så jag gissar att det är alldeles fel tillfälle att flytta men kan man flytta tulpanlökar? När är det i så fall tid för det?
/Maria
Du kan gräva upp och sätta om när som om du är försiktig.
Man brukar ju säga att de ska vissna ner så att de får näring via bladen men det viktigaste är att inte hacka sönder dom och då är ju stjälkarna utmärkta vägvisare på var de finns.
Hos oss kan vi hämta utblommade upptagna lökar gratis från" statsträdgården" när de byter från vårskrud till sommarskrud i de kommunala rabatterna.
Tips från Nelson Garden :
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag flyttade tulpaner förra året när de blommade, de slokade en del först men rätade upp sig efter några dagar. De har överlevt och blommar nu också 🙂
Tack ska ni ha.🙂 Det verkar som tulpanlökar är väldigt tåliga.
/Maria
Kom på en fråga till. Hur tätt kan man sätta lökarna?
/Maria
Måste säga att det ser fränt ut och påminner en hel del om pioner. Snygg färg och form. 😊 Annars har jag inga idéer om avstånd.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Javisst är de fina🙂
/Maria
Sätt dom i grupper, alltså 5-7 lökar i ett planteringshål och nästa grupp en bit därifrån. Blir snyggare så än att sätta en och en i rader eller rundlar….tycker jag.
#8 Tack för tipset. Jag har 15 lökar. Tre väldigt olika sorter så det blir bra med tre grupper.🙂
/Maria
Nu idag har jag äntligen flyttat lökarna. De hade kommit upp ungefär en decimeter så vi får se vad som sker😉
Jag hade tur med att det började regna när jag var klar så jag slapp att vattna.
Men fy satan vad kallt det var.
/Maria