Ramslök
Det som är så gott. Jag brukar köpa torkad ramslök om jag får tag på.
/Maria

Ja visst är det gott.Har sett att det finns färsk i affären iblans.Men den är rysligt dyr.
Stolt ägare till tre La permer
Jag skulle frysa. Har en burk torkad ramslök som jag köpte och som inte smakar speciellt mycket. Tycker ramslöksodlare brukar rekommendera frysning.
När jag våga skörda av min så kommer jag att frysa.

#3 Ny blir jag ju tveksam.
Ska göra ramslöksolja och ramslökssalt samt ramslöksvinäger så det blir nog inte så mycket över.Får se om det går att skörda en gång till i år.
Jag torkar inte heller basilika, gräslök eller citronmeliss - tycker det smakar för mycket hö av det.
Men så härligt att kunna göra olja, salt och vinäger. Mina plantor är säkert fyra år nu, men de trivs uppenbarligen inte där de står, för de har inte förökat sig och vissa blad är väldigt små. Jag måste nog flytta dem till hösten.

Våra plantor växer bra. Det här är nog tredje året.
Ramslöken formerar sig inte genom att sätta nya små lökar som många andra lökväxter. Dom sätter frön och när dom är mogna så vissnar stjälken och lägger sig ner på jorden, så kommer myror och släpar fröna bort. Dom innehåller mycket olja som myrorna gillar. På så sätt sprids fröna långt. Men jag tänker att det lättaste är att dela på plantan.
Om det är något vi har gott om i trädgården så är det myror, så då borde vi ramslök överallt 😉 Jag tror det står för torrt och soligt. Har precis beställt lite fler lökar och de hamnar nog i djupaste skugga bakom huset
#6 av: MonicaLagerquist
Kan du beskriva lite var dina plantor står?

#6 De står mitt i solen i det som tidigare var vårt potatisland-Torrt soligt är bara förnamnet.
Va? Hmmmm, vad är det för fel på mina då? Gödslar du med något?

#10 Nej
Hmmmm! (Kliar mig frenetiskt i huvudet) 😉
Där jag bor växer den i drivor, vilt alltså. Jag tycker löksmaken är ganska svag. Har använt den krossad i olika röror som jag lägger på kycklingdelar som jag tillagar i ugn. Nästan svårt att känna ramslöksmaken i maträtten. När jag fryst Ramslök tycker jag att smaken försvagas. Att torka är nog en god idé.
"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.
#14. Ja det kan man tycka, men tyvärr är jag inte så värst förtjust i Ramslök. Däremot är det kul att plocka åt vänner o bekanta som inte har möjlighet.
Oscar Wilde.
Fick ett infall och plockade Ramslöksknoppar. Ramslökem blommar ju nu. Fräste knopparna i lite olja tills de fick lite färg. Saltade lite grand. Riktigt gott.
Oscar Wilde.
Åh, så lyxigt - att kunna ta själva knopparna. Jag har nyplanterat och flyttat ramslök. Hoppas på skörd nästa vår.

#16 Det ska jag testa till kvällens grillmiddag.
Här hos oss på kinnekulle är det nästan svårt att förstå lyxen med ramslök. plockade alltså en bukett av knoppar nöp an knopparna o slängde stjälkarna. Man steker dem snabbt så de blir lite frasiga.
Oscar Wilde.
Ja så är det här utanför Köpenhamn också, man kan plocka hur mycket som helst.