Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterpelargonerspeciella-krukväxter
Läst 691 ggr
ve-licioud
0

Pelargoner rädda hur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är mina pelargoner döda eller kan man rädda dom och isf hur? Bladen blir röda och vita prickiga. Jag ger som växtnäring och vattnar när det är lite sådär halvtorrt. Men det har regnat mycket och solen lyser lite då och då. Kan det även vara för att balkonglådan inte har någon sorts dränering/hål i botten?

Pyttelite
0

Att bladen blir röda är ett tecken på stress. Vanligt att det blir så på våren. Stora temperaturväxlingar och kanske lite mycket vatten. Bladen kan du knipsa av. De blir inte gröna igen. Ta det lugnt och avvakta De vita prickarna har jag ingen aning om varför.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Åsa S
0

Det vita ser ut som solskada + det kan ju även vara köldskador det är ju väldigt tidigt att ha ut pelargoner på balkong det har ju varit rätt kallt i maj.

Maria
0

Jag tänkte också på köldskador. Det har ju varit en ovanligt kall vår.

Min Vårbackapelargon har stått ute två veckor ungefär och ser lite risig ut men jag har plockat de fula bladen och räknar med att den tar sig igen😉

/Maria

ve-licioud
0

Då knipsar jag av de värsta bladen och är försiktigare med vattningen då. Idag redig sommarvärme så hoppas de tar igen sig snart..hoppas hoppas. Ska man spraya vatten på de varma soltimmarna för att undvika solskada?

Maria
0

Jag tänker att pelargoner klarar värme och sol bra. De växer så det knakar runt Medelhavet t.ex. Där ser man också att det vattnas tidig morgon och /eller kväll.

/Maria

Pyttelite
0

Pelargoner tål torka hyffsat bra men när det blir snabba förändringar under våren kallt/varmt/mycket regn blir de stressade och kan få missfärgade blad. De kommer säkert att ta igen det under sommaren.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Caeli
1

Tror inte att du ska duscha pelargoner i alla fall inte de som har lite mer ludna blad…

Åsa S
1

Solskador hindrar man genom att skugga med ex. fiberduk, vatten kan ge värre skador och pelargoner blir finast ifall de inte får vatten på blad och blommor överhuvudtaget