Tomatplantor
Hejsan! Jag är ny på det här med att odla mat, har bara haft vanliga prydnadsväxter innan. Har börjat så smått med bland annat tomater och har nu fyra plantor som börjar bli ganska stora. Men har lite frågor! Jag vill gärna sätta ut dem snart, går det bra tror ni? Bor i Skåne. Räcker det att det är fritt från frost? Vilket läge vill de stå i? Hur stora krukor behövs? Just nu står de i 17 cm krukor, antar att de behöver större men det var de största jag hade hemma så behöver handla nya, därav frågan 🙂 Hur stora/gamla brukar de bli innan det börjar komma frukt? Ge mig gärna alla tips ni har!
Om du vill ha dom i krukor och inte direkt i jorden så kan du ta hinkar, det har jag alltid haft där jag bott i lägenheter med balkong i både Danmark, Sverige och Tyskland, har gett riktigt bra med tomater. Nu bor jag i hus och har haft växthus där jag testat alla tänkbara sorter och aldrig lyckats få så goda som i hink på balkong. Jag pratade med en trädgårdsmästare i botaniska trädgården i Köpenhamn om just det med smaken och han sa att tomater alltid blir bättre i direkt sol. Lufttemperaturen skall vara minst 8 grader och jordtemperaturen 14 grader. Lycka till
Ca 20 liter brukar jag minst ha per planta när jag odlar i hinkar ifall det inte är nån dvärgsort. Och de kan klara nedåt +8 utan problem men bäst är ifall de har det något varmare. Mellan blomma och färdig mogen frukt tar det ca 7-9v beroende på sort och klimatet såklart
Tack för era svar!
Jag har en liten trädgård så de ska få stå där i krukor (har inget trädgårdsland så blir bäst så). Det ska bli små tomater så kanske inte behöver vara så mycket som 20 liter? Det låter ganska mycket. Då ska jag sätta dem i mitt soligaste läge! Jag tror det är ganska kallt på nätterna än så länge, neråt 5 grader ungefär, då kanske det är bäst att vänta med att sätta ut dem?
Här i zon 2 sätter inte jag ut mina förrän i juni. Frukten visar inte hur stor plantan blir har du tagit frön från en köpetomat lär du behöva minst 20 liter det är ofta ganska stora och högväxta sorter man använder inom växthusproduktion och små körsbärstomater kan hänga i rejäla klasar på dem. Det är mera o du köpt nån sort med mera kompakt och litet växtsätt finns såna ofta har de lite mindre frukter men det finns sorter med mera normala frukter i storlek med. Om du köpt frön minns du vilken sort det var?
#4 Okej då förstår jag! Jag väntar nog till juni, det är lika bra. Det var mamma som köpte fröna till mig, minns tyvärr inte vilken sort det var mer än att det skulle bli små tomater. Tror ärligt talat inte ens att det stod, det var något slags odlingskit från Lidl där man fick jord, frön och någon slags tyg-"kruka" i ett paket. Men det kanske är lika bra att sätta dem i stora krukor/hinkar då, utifall att!