Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 704 ggr
[EmoGirl]
1

Citron och Avokado

Well då jag är uttråkad pga corona så hade jag tänkt försöka få ett litet citronträd (satte en kärna igår) och avokadoträd. Citronkärnan är i en kruka med plastfolie över (har hål i platsfolien) och jorden ska hållas fuktig 24/7 tills den börjar gro. Avokadon är i ett glas med vatten. Iallafall så ville jag fråga ifall någon har några tipps eller erfarenheter med detta.

Pyttelite
0

Mitt tips är att du ska vara tålmodig - det tar ett tag innan citronen tittar upp och blir till ett träd.

Roligt att du gör ett försök - du får vänta ut dom. :)

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Sindri
0

Ja, håller med Pyttelite - det tar lång tid med de tropiska växterna. Avokadokärnan har ju ett hårt skal, om det inte spricker av sig självt får man hjälpa det på traven.
Om du söker på Youtube hittar du massor med tips.

Åsa S
1

Citrus brukar man ite föröka med frö men visst man får ett träd har man tur kan de blomma efter en 25år eller så. Är det frukt du vill odla fram är mitt tips LIDL de säljer citrusväxter nästa vecka mån-ons 44,90kr st. Köpte en sån liten och billig planta för några år sedan där och min planta har blivit en planta som både blommar och sätter frukt den står visserligen rätt optimalt på vintern den står på inglasad balkong året runt

[EmoGirl]
0

#3 Well har redan ett citrus träd men kände för att odla eftersom jag inte har så mycket bättre för mig mellan alla voicecalls och lektioner.

Maria
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är min mango som jag satte för några år sedan.

/Maria