Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 2867 ggr
zlarviig
0

Tomatplanta ohyra

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har två tomatplantor som står bredvid varandra, och båda verkar ha fått någon slags ohyra. Bladen blir gråa, prickiga och torra och dör. Jag tycker inte att jag ser några kryp på bladen men har sett en och annan svart prick på stammen. Min avokadoplanta som står bredvid har också drabbats och där ser man små gröna och svarta kryp på bladen. Någon som vet vad det är och hur man blir av med dom?

zlarviig
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser den andra tomatplantan ut. Inte riktigt lika illa än.

Kedi99
0

Kan vara någon sorts svamp eller så (ser ut som mjöldagg), testa att ta bort alla infekterade blad - det hjälpte min tomat förra året när den angrepps av mjöldagg. Du kan sedan testa att spruta resten av plantorna med bakpulver för att förhindra spridning, men har inte testat den här metoden själv. 

https://www.xn--trdgrdsvxter-hcbgk.com/skadedjur/mjoldagg.php

Åsa S
3

Den översta plantan ser ut att ha magnesiumbrist den nedre plantan ser ut som den har sugskador så möjligtvis trips eller spinn de ger såna där skador mjöldagg är det definitivt inte tomatmjöldagg ser inte ut sådär

zlarviig
1

#3 Okej så dom har olika skador alltså? Hur gör man för att bli av med det? Båda har tomater på G så jag vill helst inte kasta dom men samtidigt vill jag planera nytt nu och vill inte att dom nya ska bli smittade.

Åsa S
1

Magnesiumbristen kan man åtgärda genom att ha ner epsomsalt i vattnet 1-2msk till 5 liter vatten. Sugskadorna åtgärdar man genom att bekämpa ohyran  med ex. spray man hittar i handeln är det trips kan man dock behöva bekämpa många gånger de har utvecklingsstadier då de inte skadas av bekämpningsmedlena. Även såpvatten kan användas men även där behöver man bekämpa många gånger

zlarviig
0

#5 Okej, tack för hjälpen! 😍