Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterväxthusuterumvinterträdgård
Läst 16746 ggr
Maria
19

Vinranka

Vi har byggt ett litet uterum och kvar i hörnet står en gammal vinranka. De två somrar vi bott i huset har det inte kommit några druvor. Jag vet heller inte vad det är för sort.

Har hört att man ska klippa den i juletid för att då savar den minst. Jag har tänkt att spara en del så att den kan klättra utefter takblälken. Tror ni den klarar sig i rummet? På sommaren är ju glasdörrarna öppna.

Första sommaren klippte jag inget alls och den slingrade sig långt upp på taket. Den grönskade något enormt med lianer åt alla håll men som sagt inga druvor. Nu i somras tuktade jag den lite bättre men fortfarande inga druvor.

Har ni några tips? Jag tror att den kan vara ca. 10 år och jag vet inte om den någon gång har givit druvor. Många grannar har däremot lyckats.

/Maria

flaxss
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

låter man den växa fritt , blir där inte många druvor .

och för att dom ska må som bäst behövs vinterkyla och varma och soliga somrar .

hur vill du ha den ? enbart för druvor eller bara som en prydnad .

beskärning av vin - spara en huvud stam , toppa den .sen växer där ut på sidorna nya rankor . dom spaljeras rakt . du kan nu välja hur många våningar du vill ha,sen dom våningar toppas efter 10bladpar . av dom du splajerat rakt kommer där sen växa raka skott uppåt dom toppar du efter 7bladpar . en vindruvsklase behöver 7blad par så toppa där efter . ta veckblad som skuggar klasarna ,klipp även veck dåliga druvor  eller klasar . all annan onödig rankor blad tas bort .

ska visa en bild , dom blommar på årsskotten .

flaxss
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

läste nu att du vill den ska täcka men också få druvor .

ska visa en annan bild då .

här skapar du två huvud stammar , och sen spaljerar ut rankor rakt från dom . sen toppa all årstillväxt . vill man sedan resan vinrankan ska du klippa ner allt utom det mörkgröna och bruna .   om du förståd min konstiga förklaring? lättare att visa i verklighet

Torparmor
0

Min vinranka grundklipper jag först under vintern. När växtligheten kommit igång tar jag bort blad som skuggar vindruvorna. Från mitten av juni och framåt tar jag bort alla nya skott som kommer för att kraften skall gå till utveckling av de druvklasar som redan bildats.

Var sparsam med gödsling och använd helst inte gödsel med mycket kväve i, det ger bara mycket bladmassa och minimalt med druvor. Om du har den "under glas" så glöm inte att ge rankan ett par ordentliga genomvattningar under sommaren.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Maria
0

Tack så jättemycket för svar.

Jag tror jag fått grepp om teckningarna ganska bra. Det ska bli spännande att se hur det blir till sommaren.

/Maria

Christina
0

Vi får mycket druvor på vår vinranka som nu är fyra år Redan andra året kom druvorna och nu i år blev det ca 20 kg. Vilket jag tyckte var mycket. Allting är ju relativt.

Vi gör precis som det skrivs ovan. Beskär den mellan jul och nyår och sedan plockar vi bort tjuvskott - ungefär som på tomater - hela sommaren.

Christina
4

Så här såg våra druvor ut i början av sept. Fortfarande omogna. De blev litet gulare som mogna och var goda att äta först i månadsskiftet sept/okt.

Maria
0

Tror ni det fortfarande finns hopp för min gamla vinranka om man börjar göra som tipsen ovan? Eller har den föralltid förvildat sig?

/Maria

Christina
0

Jag skulle definitivt försöka putsa och beskära och bevara. Om du nu håller efter tjuvskotten så borde det bli bär. Såg nu några spår av blommor under försommaren? De ser ut som pyttesmå druvklasar.

Jag pratade med vinodlarna i Toscana som jag hälsade på förra veckan. Vi var nämligen också nyfikna på hur gamla rankorna kan bli. Har hört talas om att de kan bli urgamla - i alla fall 100 år.

Den kommersielle odlaren fick jag höra byter sina sådär efter 8-10  år. Men då vill de ha ut mycket av sina plantor.

Maria
0

I somras fanns inget "blommaterial" alls men förra sommaren fanns 2-3 st som torkade.

/Maria

Bjornen
0

Om den växer mycket kraftigt har den inte riktigt tid att hinna blomma och ge frukt. De olika druvsorterna har olika krav på växtplats. Jag vet inte om det påverkar blombenägenheten. Staketdruvor eller Labruskadruvor vill ha jord med lågt pH-värde. Medan vanliga druvor vill ha kalkrik jord. De flesta druvsorter är självfertila och kan därför bilda frukt från bara en planta. Enstaka sorter behöver däremot en annan sort för korspollinering.

Möjligen kan det bli för varmt under vissa tider för att blomanlag ska bildas eller slå ut. Det kan också vara för torr luft och att balansen värme och fukt är fel. I ett uterum finns ofta en tendens att luften blir mycket torr.

Farscken
0

Kom i håg at röttna går nedåt och djupt . Så det kann vara liv länge