Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterväxthusuterumvinterträdgård
Läst 2079 ggr
Maria
0

Mörkt eller ljust?

När man vinterförvarar växter (allmänt) så är ju svalare temperatur att föredra men hur är det med ljuset?

Jag minns att jag har fått lära mig att de ska stå mörkt och svalt men som det är nu så har jag en del växter i förrådet som har ett litet fönster och resten i vårt "nya" uterum där det är svalt men ljust.

Vad är rätt? Hur gör ni andra?

/Maria

Tilda-T
0

Ljust och svalt är optimalt

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Bjornen
0

Alla växter som har gröna blad under vintern bör stå så ljust som möjligt. Växter som tappar bladen kan klara sig även i mindre ljusa områden. Alla växter som inte har några ovanjordiska delar kvar under vintern t.ex. dahlia kan övervintras i ljust eller mörkt ställe. Alla växter som står mer eller mindre mörkt ska fram i ljuset innan de börjar grönska nämnvärt.

Maria
0

Oh tack för svar…

/Maria

flaxss
0

det beror ockå vilke temp växterna står i  . är det under +5c behövs knappast inget ljuse . och alla lövfällande kan stå i total mörker och bör så göra så att dom inte startar för tidigt utan ska starta när solen kommer på våren. växter som har bladen kvar om vintern och en temp som går över +5c ska ha ljuse . detso varme och ljusare dom har det detso mindre sover dom och behöver mer vatten . jag övervintrar alla mina krukväxter i en mörk källare som håller runt +10c och i ett norr fönster inne där tempen är runt +13c +25c och total mörker . alla mian växter har klarat detta både städse gröna och lövfällnade . och solen under vintern är total mörker för alla växter den ger ingen större nytta .

och växter som medelhavs växter (äkta,vild växande) ska man ju ha ute så mycket det går och då följer dom naturliga vintersöm ute och bör också få lövspricka ute för bästa resultat .och även utsättas för lätt frost på hösten .