Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 1365 ggr
em.nord
0

Vitt ludd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Upptäckt vitt ludd på pelargonsticklingar. Köpta på blomsterlandet. Det är endast på blommknopparna när de kommer upp! Själva plantorna är stora och fina. Någon som vet vad det är!? Inte sett några kryp.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

em.nord
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild från en blomma

emmans blogg

Tant Grön
0

Tycker det ser ut som om det tillhör växten.

Pyttelite
0

En del pelargoner har håriga blad och knoppar - tycker att det ser ut som en torkad knopp på första bilden och en knopp på g på andra bilden.

Ganska vanligt för zonalpelargoner - om du har vilken sort du köpt kan du googla på sortnamnet för att se bilder och få mer information.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

em.nord
0

Tack så mycket #2 & #3! Blev orolig då jag inte sett det innan men har bara haft mårbacka :) dessa är en zonalsort och en hängpelargon. Jag avvaktar och ser hur det utvecklas ♡ tack än en gång!

emmans blogg

Pyttelite
1

Du behöver inte vara orolig för att det skulle vara ohyra - ser helt normalt ut.

[Forest]
0

Även jag säger att det är en vissen blomknopp 😉

Pyttelite
0

Generellt gäller att man tar bort knoppar från sticklingar eftersom en knopp tar energi från plantan. Jag är alldeles för blödig och har svårt att plocka bort knopparna i detta läge men det är säkert det som hänt. Ngn på plantskolan har sett över sticklingarna och avlägsnat begynnande knoppbildning.

julelii
0

Är inte det frön? Testa plantera.