Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 2493 ggr
Maria
0

Gladioluslökar

Jag har redan tidigare i höst frågat om vinterförvaring. Det står bla att man ska ha kvar mycket jord så att lökarna inte torkar ut men det var ganska svårt tycker jag. När jag väl hade fått upp dem och klippt av blasten så var de ganska "rena".

Jag stoppade dem iallafall i bruna papperspåsar och nu ligger de i förrådet där det blir som minst 5 grader ca.

Vi får se hur det går till våren…

/Maria

ikna
0

Det visste inte jag att de ska ligga i jord och inte får torka ut!?Förvånad Som tur är, visste inte mina gladiolusar det heller, så de klarade sig hela förra vintern förvarade i mörker i 5 - 10 grader! Glad Så jag hoppas att de klarar sig i år också!

Christina
0

Mina har också klarat sig i under vintern i ett skåp, liggande i en tom planteringskruka av plast med lite lufthål.

pyromanen
0

Mina (eller rättare min 5-åriga sons) visste inte heller. De bodde i jordkällaren, rena utan jord, på en tallrik förra vintern och blev jättestora och fina iår.  Lång period med bara ca 1 grad, ganska fuktigt.  Och nu ligger de där igen… hoppas det går lika bra denhär vintern.

Christina
0

Kul att höra att det går på flera sätt.

Bjornen
0

Gladioluslökarna kan skadas under vintern genom mögel, frost och urtorkning. Ofta finns det ont om tillräckligt fuktiga källarutrymmen där gladioluslökarna mår bra under vintern. Därför minskar risken för urtorkning om de har kvar jorden kring knölarna. Men det är inte nödvändigt om man har lämpliga utrymmen.