Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 1541 ggr
gronafingrar
0

Eran bästa

Julblomma ?

Maria
0

Jag älskar Amaryllis och så har jag en julros i trädgården. Detta är andra vintern (den blommade inte förra) men jag har hört att det kan ta två år innan blomning så jag hoppas…

Sedan har vi alltid köpt hyacinter. Jag köper till min son varje advent även nu när han har flyttat hemifrån och det ska vara den blå. Det har liksom blivit tradition.

De vanliga julträden (med röda, vita laxfärgade blad) köper jag aldrig för de lär ju vara giftiga och vi har katter som gärna provsmakar på växterna.

/Maria

Tilda-T
0

Amaryllis naturligtvis och som god 2:a kommer Novemberkaktusen

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

flaxss
0

ute-julros,vinterjasmin,kamelia om det är milt - blommar även primula,forsythia,rosor

anki1
0

amaryllis och hyacinter.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Tilda-T
0

Tänk att jag tycker inte att hyacintern doftar lika gott nuförtiden som dom gjorde när man var liten. Finns det någon fler som har tänkt på det?

ikna
0

Nej, jag tycker inte hellre att hyacinterna doftar så mycket som förr! Förr doftade det i hela huset, när man satte in en hyacint.

Bjornen
0

Gamla hyacint sorter hade en starkare doft. Överlag hade alla gamla sorter mera doft och mindre starka blomfärger. Modern växtförädling har lagt sig an starkare färger. Gamla sorter hade ofta mera blekrosa eller blekblåa blommor. Men numer finns också röda eller lila blommor.

Den finaste julblomman är iskonvaljen med sin skira blommor och väldoftande blommor, som tyvärr säljs väldigt sällan. Gärna planterad tillsammans med rosa hyacinter arrangerade med grön mossa och blåbärsris.

Tilda-T
0

Låter otroligt vackert Björnen

catcat69
0

Jag tycker om hyacinten som heter Cornelia, med doftkod 3(om man trycker in näsan) ,den vita julrosen och gärna nått arrangemang med naturinslag och levande ljus.

Och så all doft av kanel,nejlika,apelsin,granbarr m.m. Jag längtar……Tinder och glitter…..Pepparkakor….

heliotropes
0

Jag har mina året runt Azaleor….dom blommar som mest nu i den mörka årstiden.Glad

Eva // medarbetare på Perser

Tilda-T
0

Visst är det något extra med allt det som blommar under vintertid.

parsley
0

Jag älskar amaryllsiar. Tror att man odlat fram hyacinter med mildare doft av hänsyn till allergiker.

Tilda-T
0

Har ni sett att det finns en sajt som heter Julen i fokus!

Christina
0

Jag blev väldigt förtjust i multiflorahyacinten förra året. Den som får flera stjälkar och fyller ut en hel kruka.

anki1
0

Den ska jag skaffa i år.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Christina
0

Ja den är ganska rar. Och sedan kan man alltid plantera lökarna i rabatten till våren och hoppas på ny blomning.