Tulpaner inomhus
hej, läste nån gång att man kan odla tulpanlökar i kruka och ställa svalt några månader för att sedan ta fram krukan och få den att blomma tidigare inomhus, så man kan få njuta av tulpaner lite tidigare. År det någon som vet hur man gör, ska jorden blötas vid "planteringen" och ska den vattnas nån gång under tiden den står mörkt och svalt eller vattnar man först när man tar fram den i ljuset och värmen?

På senhösten kan man sätta lökar i krukor och förvara dem svalt. Någonstans i en källare eller i ett garage där det är ett par plusgrader. Sedan plockar man fram dem och placerar dem något varmare( mellan +10 och 15 grader) och när grodden syns, även ljust.
En väninna till mig har gort detta för ett par veckor sedan och lökarna har redan tittat upp och det var ju inte riktigt tanken. Tror ni de förutom svalt ska stå mörkt också?
/Maria

Ja mörkt är att förorda faktiskt. Helst svalt med men vattna dem då och då jag brukar lägga ned en socker bit då och då med.

varför en sockerbit?
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Jag tackar!
har redan planterat dem och satt ut krukorna, bäst att ta in dem i mörkret då, kanske? Nu har det ju dessutom varit så himla kallt ett tag, så jag får väl hoppas att dom inte frusit "ihjäl".

Hur går det för dina tulpanlökar nu? Verkar de växa i lagom takt?
Nja, jag har faktiskt inte tagit in dom till nån mörk plats ännu. Dom står kvar i sina krukor på altanen invid väggen, dock inte direkt på marken. Det har inte skjutit upp nåt ännu, men när jag läste om det skulle dom stå kallt en längre tid, några månader eller så. MFast jag bör nog ta upp dom på vinden, där är mörkt och i alla fall mindre kallt än utomhus.