Förbannade rådjur
Ok så jag har problem med rådjur. de tycker om mina växter. Jag vill helst inte ha dem på tomten alls. Fårull funkar inte. Något annat som man kan sätta upp? Altså inget man sprutar på plantor och träd.. Tack på förhand
Ett vindspel som pinglar kan hjälpa.
Blodmjöl kan användas för att skydda växtlighet från till exempel rådjur. Blanda blodmjöl i vatten och doppa en trasa i blandningen. Häng upp trasan vid den växtligheten du vill skydda.
Jag strör ut blodmjöl i trädgården när det knoppas. Tycker att det hjälper bra och blodmjöl är dessutom näring till växterna.
Jag har också ett par kejsarkronor bland tulpanlökarna, de doftar av något som rådjuren inte gillar.
Tack för tips!
Vitpeppar fungerar också, eller om man har någon parfym man inte använder, eller hårspray. Om det regnar så får man göra om det.
#5 ja de är lite de jag vill undvika hehe kemikalier på växterna
jag har samma rådjurs-problem. Utefter mitt altanräcke har jag satt pallkragar och i dessa har jag Rosor.. eller försöker.. Så fort marken blir mjuk ska jag slå ner 3-4 stolpar och sen hänga över bärnät på nätterna. Funderar även på att sätta nån mackapär med sensor som avger ett högt ljud
https://radjursshopen.se/radjursskrammor/silverline-radjursskramma/
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
#7 jag har tänkt på sån skrämma. De är lite dyra men jag har hög trafikerad rådjursväg i trädgården så de kanske är värt det.
7 blir det inte jobbigt om det tjuter högt tänker på er inne i huset har ni inga grannar så är det inget bekymmer. När vi bodde i hus (skogen)så kom råddjur/älg o haren rätt tidigt 4-5 ungefär dök dom upp. Vi fodra dom med hö o morötter och vi hade lampor med sensor så vi visste ofta nu är kl 4 för nu kom haren ja ha där kom älgen oxå. 😁.