amaryllis
När är det dags att ta fram och driva amaryllisarna?
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

ja, men hur i hela friden?
mina får bara blad 

ca 8 veckor innan man vill att de ska blomma brukar vara lagom
Men då är det väl dags snart då. Jag brukar bara få en massa blad. Vore kul att få dom att blomma på nytt. Vill slippa att köpa nya varje år. Hur ska jag driva dom?

Jag brukar ha mina ute på sommaren på en skuggig plats tex under en buske, tar in dem innan frost,glömmer bort dem lite innan det är dags för fortsatt drivning. Ger dem ny jord ien ganska liten kruka ca.1 cm tillgodo runt om,vattnar upp dem och ställer dem i ett svalt fönster. Vattnar VÄLDIGT sparsamt tills knoppen spirar. Sen är det lätt hänt att man står med en ny variant när man har hälsat på i handelsträdgården:)
dom har varit "bortglömda"hela sommaren. Sedan i augusti har de varit undanställda under en hylla. Jag planterar om dom nu och ger dom ny jord och vattnar en aning. ska lökarna stå och dra med rötterna i vatten först?

Låt de gärna dra i vatten ett tag innan plantering, en kompis till mig sätter sina i ett fönster över ett element,de tycker om att det är varmt om fötterna,gynnar rotutvecklingen. Jag har inget sånt fönster så därför får mina stå svalt.
Jag har nu, (läs igår) tagit fram mina amaryllisar och ut ur krukorna. satt dom i lökgals och andra glas(uppriggade så att själva löken inte är i vatten) får stå så över elementet ett par dagar och sedan planterar jag dom i ny jord.

Om det blir bara blad är det ganska säkert att plantan inte skötts om tillräckligt efter blomningen, utan blomningen har krävt för mycket energi som den inte lyckats återhämta.
#8: Och hur sköter man bäst om den efter blomning, för att få den att blomma om? Jag har försökt i 4 år, men hittills bara fått blad. Visserligen såg jag att detta årets lök har fått en lite, liten sidolök, men det är ju blommor jag vill ha!
Jag har skött dom som vanliga krukväxter. men inte fått dom att blomma om. bara nya blad.

Jag har amaryllis nästan året om i mitt växthus.

jag har fått mina ryllisar att blomma om men knopparna kommer ALLTID på hösten när man är på väg att plocka in dom från "grönbete" det tycker jag inte om egentligen eftersom dom för mig är en julblomma.
Det jag har märkt är att om man har dom ute i rabatten och gödslar dom extra under sommaren så svarar dom snällt med att växa till sig ordentligt och blomma om
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Jag har nu planterat mina amaryllisar i krukor och ny jord. vattnat dom har jag gjort,

Ska de stå mörkt eller inte, funderar jag på? Nu har jag satt söta små strutar över mina (ser ut som småtomtar i krukorna…) men vad är de bra för egentligen?
jag undrar oxå, mina står på en hylla under blombordet. Borde jag sätta strutar över?

Mörkret under strutarna ska göra att knoppen skjuter upp snabbare om jag har förstått det rätt
1 sept tog jag in mina lökar och skakade av dessa och la dem i bruna papperspåsar i vårt förråd nu har jag planterat dem i krukor och första knoppen är redan synlig.
Under sommaren stod krukorna skyddade under en buske och vattnades liksom de övriga i trädgården.
/Maria
Då ska mina amaryllisar få hattar på sig.
Hattarna är på
Jag har sett att 1 av ammaryllisarna har fått ett blad, ska jag ta bort bladet för att det ska bli knopp? eller ska jag låta bladet komma? förr har jag bara fått blad och inga knoppar.

Mina hattar brukar få sitta kvar tills knoppen syns ordentligt.
Men ska jag ta bort det blad som kommit? Det lyfter ju upp hatten.

den gör nog inte så stor nytta om den inte sitter nere på löken.
Skulle tro att det inte kommer någon knopp, för så brukar mina funka , att den som skjuter blad har inte någon knopp.

När knoppen har kommit ur löken bör den placeras någorlunda ljust för att den ska kunna utveckla blommor. Blad som kommer fram ska inte tas bort. De ska göda löken för att det ska bli bra blomning nästa år.
Ok, då vet jag. Troligen ingen blomma på den som fått blad. De andra 2 visar inga livstecken ännu. rötterna såg fina ut på alla.
Fick fixa en högre hatt till den som skjutit blad, den lyfte liksom på hatten, De har fått varsin liten "snaps" idag. Inget livstecken från de övriga.

Hos mig i min mörka stadslägenhet blir stjälkarna långa och rangliga hur jag än bär mig åt. I somras ställde jag undan gamla lökar i en vrå utomhus och ett par av dem kom i blom. 'Fel' säsong förstås men lika vackra för det. Och stjälkarna var korta och knubbiga.