Ta jägarexamen?
Kom ut till landet och dovhjortarna har nästan betat ned ALLTING jäms med marken. Tror jag ska byta intressesfär och ägna mig åt jakt i stället för odling. Hur lång tid tar det att få en jägarexamen?
Det beror på hur snabb du är på att lära dig de där böckerna med fakta så att du klarar teoriprovet (6 tjocka böcker späckade med fakta). +Hur snabb du är på att lära dig skjuta så du klarar skjutproven.
Man kan testa lite provfrågor på jägareförbundets hemsida.

Tack Åsa. Bra länk och jag testade frågorna. Inser att jag har mycket att lära.
Problemet blir dessutom att jag är litet blödig när det gäller djur. Kommer inte att kunna skjuta och döda när det kommer till kritan. Önskar att någon annan håller i yxan och jag slipper veta om det.
Sedan är jag inte helt säker på hur just dovhjort räknas, om det är tilldelning på dem som med älg eller om det är fritt antal som med rådjur? Man behöver antagligen vara markägare också och inte enbart ha stugtomt, men det kanske ni är:)

Tror att det är fritt fram utan tilldelning vad gälle dovhjort och att vi räknas som markägare. Men så är det det där med att döda - vill helst att någon annan gör det :( De är ju så fina att titta på och så orädda att jag nästan kan ta på dem.

Skaffa hund och låt den ränna omkring lite hip som happ i några veckor eller så. Har inte sett råddjur här (förutom riktigt riktigt kalla vintrar) sen vi var nyinflyttade. Hararna vågar sig knappt hit de heller längre (vilket är bra eftersom de höll på att äta upp en massa fruktträdsplantor).
#4: Jo, de är fina att se på. Och goda också.
Jag har hört att de inte gillar doften av hundkiss. Det liknar varg för mycket kanske.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Jo jag är sugen på hund. Men eftersom vi nyss gått i pension både maken och jag vill vi njuta av friheten att ge oss iväg på resor, när andan faller på. Så hur man än vänder sig….
Svårt det där med prioriteringar.
Inte ålderpension väl? du ser så ungdomlig ut på bilden. Har ni en kompis som har hund? Så kan ni låta den springa runt på tomten och kissa lite.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Jag tog jägarexamen för några årsedan, utbildningen var varken särskilt svår eller lång. Jag gick den för att ev få mer förståelse för min man och hans intresse (jakt). Jag lärde mig mkt nytt och intressant under kursen men jag kommer aldrig att bli en jägare.

#9 Jodå - ålderspension - och bilden är faktiskt lite gammal. Ska byta ut den mot en sann och dagsfärsk.