Vårt evighetsprojekt
Vår lilla insjö på ön hotar ständigt att bli igenvuxen av vass. I åratal har vi kämpat och lyckats få upp lite åt gången.
Vi orkade inte med bara handkraft så till slut lejde vi hjälp.
Vass och dy läggs över på en del av tomten som är sankmark. Där växte slyn tät och den sågades ned under den tid marken var frusen och gick att gå på.
Den här sankmarken blommade iofs vackert av älgräs och kabbeleka på våren, men någonstans måste vi göra av all dy och vass som grävs upp.
Och så jord och gräsfrö -
En liten del av träsket blir fastmark.
Ser fint ut när gräset grott men som syns bakom bryggan är det stora delar vassmark kvar att gräva upp.

Och framför allt är sjön mycket grund och vi komer att fortsätta ösa upp dy från botten.
Det är inte vasen isig som stör så mycket, utan att det i den snabbt blir en tät slyskog. Och efter ha tillbringat vintrarna med att röja sly blir det så mycket lättare att kunna köra en motogräsklippare över området på sommaren. När marken blivit tillräckligt fast kommer det att finnas mycket ny plats för planteringar.

Vilket arbete å snyggt blev de oxå ,hur stor är den sjön ?finns de fisk i den?
mvh/bjorsa

Sjön är långsmal och lite mindre än 2 km lång. Det finns gott om gädda, abborre och lite skräpfisk (brax och sånt). Kräftorna börjar bli mer sällsynta, men vi brukar kunna plocka upp ett tjog om vi vittjar burarna flitigt ett par nätter. Håller fast vid den gamla kräftpremiären för skoj skull.
Har pump i sjön, så jag kan slösa när jag vattnar. Nu har vi också dragit slangar och satt kranar lite här och där i trädgården. En fröjd jämfört med att hinka upp och gå omkrng med kannor.

Låter ju mysigt med vatten så nära å dessutom firrar i sjön oxå måste var härligt att kunna tex meta från egen brygga här saknar man vattnet även om de finns en bit bort mälaren ca 3 km bort men just närheten till vattnet är något speciellt vi hade de under några år på 80 talet bodde då på gräsö med sjötomt med segelbåt vid bryggan de va tider de :-))
Å de e ju bra med sjövatten inte så där kallt som brunsvatten så plantorna slipper ju chocken när man vattnar dom jag fuskar lite då jag tar vatten från dammarna i växthuset till bevattning så de e ju uppvärmt oxå men förr körde jag direkt från borrhålet men hade då twinwall slangar där de droppar vatten var 23 cm å den slangen är svart å de låg under svart plast då jag alltid täckodlar så de blev ju uppvämt .
mvh/bjorsa

Jag inbillar mig också att sjövattnet är extra näringsrikt. Ser så ut i alla fall med tanke på allt som växer i det. Vi har en massa näckrosor också som sprider sig. Och förstås en mängd fåglar som häckar, så under sommaren får man inte muddra eller gräva.