Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 8036 ggr
bjorsa
0

larv i paprikan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har fått en larv i paprikan den vecklar ihop bladet å visst finns de väl en larv som just heter vecklar eller knycklar larv ??Har aldrig haft något liknande den tar kål på dom små paprikaplantorna topparna viker sig å dör om de nu är denna som gör det ?

Förr när jag odlade så använde jag Bacillus thuringensis mot fjärilslarver men kanske man inte använder sådant idag men vill ju inte gärna använda gifter då jag har fiskar i växthuset å pestecider är ju så attans giftiga för fiskar och såpa lär inte fungera på denna så vad göra?

Först en dålig bild på bladet.

mvh/bjorsa

bjorsa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

å här en dålig bild på larvern

bjorsa
0

å här en filmsnutt i mp4 format

Fast de ville inte iFokus köpa blev ju bara en fil med namnet fil

mvh/bjorsa

Christina
0

Finns väl inget annat att göra än att plocka för hand för att skydda dina fiskar. Är det hiskligt många? Kan du ha dem som fiskmat så det är någon mening med plockandet?

Jag odlade med stor förtjusning blomkål och broccoli i tre år. Sedan kom kålflugan och dess larver.

bjorsa
0

Nä de e inte jättemycket men de verkar som om den tar kål på dom den kommer på å jag har inte så mkt plantor men kanske inte meningen att jag skall ha de heller:-))

De får bli handplockande å jag skall oxå se om de går att köpa den där Bacillus thuringensis fast problemet är ju att man skall träffa den med bakteriern å denna har ju gömt sig i bladet men annars är de ju ok för fiskarna med den bakteriern då den finns naturligt i deras miljö oxå .

Kanske man skull få fatt på dom där stora gula klisterplattorna dom som är i a4 format dom man har för att fånga å se vad skit man har i sina odlingar gäller ju bara att hitta dom kanske lantmännen har jag vet att jag förr köpte från predator å nu ser jag att de företaget finns ju kvar www.predator.se kanske man skall slå dom en pling å höra om dom vet vad det kan vara

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Fast de var en usel sida dom hade predator inget om deras produkter för ohyra å de ser ut som om dom är uppköpta hmm

mvh/bjorsa

Lise-Lotte
0

Hittade denna fdf fil som kanske kan innehålla något råd

http://www.sjv.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_ovrigt/be8.pdf

Sedan läste jag på en annan sida att Pyrsol ska ha en karenstid på bara 2 dagar. Men ser nu att du inte ska använda det, mycket giftigt för fiskar. Sorry Generad

Såpsprit kanske då?

Hittade även denna, kanske din larv finns med här och lättare att välja rätt metod

http://www.ebc.uu.se/systzoo/info/faunistik/

bjorsa
0

Tack Lise -lotte ,

Hittade lite om vecklare i pdf filen

Vecklare

Larverna i denna grupp lever inuti angripna växters skott, frukter eller ihoprullade

blad. Viktiga skadedjur är bl.a. äppelvecklaren, vars larver borrar sig in

i äpplena, och ärtvecklaren, vars larver brukar kallas "mask" i ärter. Ekar kan

bli kalätna vid angrepp av ekvecklarens larver men som regel skadas inte ekarna

eftersom de hinner bilda nya blad under eftersommaren. Tallskottsvecklare kan

angripa särskilt Pinus mugo.

Och eftersom den låg invecklad i ett blad borde de vara en sådan frågan är bara vilken .

Och man kan använda Bacillus thuringensis på den står det.

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Testar att lägga upp filmen som zip fil ,å den kom upp ser jag oxå så de e bara att zippa upp den å titta på de lilla krypet kanske nån ser vad för slags vecklar larv det är om de nu är en vecklare ?

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Tror jag skall testa ett medel jag hade när jag var kravodlare och ett år så fanns de ingen kravgodkänd såpa då använde jag ren gelatin i hett vatten som jag sedan sprutade plantorna med blev som ett mekansikt skydd eller rättare sagt dom trips och spinn som fanns på plantorna fastnade under gelantingeggan som efter någon dag löstes upp måste bara hitta receptet på hur mkt gelantinpulver jag använde.

Nu kommer det kanske inte att fungera som förut då jag knappast lär träffa några vuxna vecklare men bild här på en vecklare http://www.vsv.slu.se/peterw/pict/cpom.jpg men antar att det är en nattfjäril så den flyger väl omkring på nätterna å då när den landar på plantan med den då klibbiga gelantinet kanske den då fastnar eller tycker att de inte var något skoj att hålla till hos mig :-))

Man skulle oxå kunna testa att ha en lampa lysandes i växthuset och att den lyser igenom gula klisterpapper eller flugfångare för om det är en nattfjäril så tror jag den inte kan motstå en härlig lampa :-)

mvh/bjorsa

Christina
0

Isch - sitter på jobbet och där kan jag inte zippa upp filen. Alla dessa säkerhetsskydd!

Det är alltid  lärorikt läsa dina inlägg, Bjorsa. Är mycket intresserad av din gelatinblandning. Jag har redan en massa ohyra på mina Rosor och det är egentligen omöjligt klara dem utan någon form av besprutning.

De flesta växter är friska ett år, sedan kommer angreppen. Det är antagligen min sankmark som utgör ett alldeles särskilt bra klimat.

bjorsa
0

De gäller ju att vara på den säkra sidan :-)Skall leta upp receptet senare idag och tycker den borde fungera på Rosor antar att de löss å sånt som ställer till det ?en sak med gelantin som är en bonus är ju att de kommer från djurhudar nja inte de att de kommer därifrån men de den inehåller är ju kväve så man får en bladgödsling på köpet :-)

Man kan få problem om man skall packa gurkor i krympfoliepåsar de fick jag på den tiden jag odlade(länge sedan) dom blir ju klibbiga å då går dom inte att trä in i påsen men som alla odlare vet så skall man ju upp i ottan å plocka grönsaker å då har gurkan kondensvatten på sig å då torkar man dom med handduk först sen går de att stoppa dom i påse i fall nu nån undrade :-)

mvh/bjorsa

Christina
0

Bladlössen har inte kommit ännu på mina Rosor, men vad som redan finns är liten rosenbladstekel.

bjorsa
0

ok men tror du att gelantin kan hjälpa där om det är en stekel så är den väl bara där en kort stund med sin långa gadd å lägger ägget fast ett försök är de ju värt kostar ju inte många kr med gelantin

Hittade nu receptet men inga garantier från min sida gäller ju att svära sig fri :-)

Jag använde tydligen 10-20 gram gelantinpulver per liter vatten å då använde jag varmt/hett vatten att lösa upp pulvret i å sedan får man känna av när man kan spruta men de kyls ju ganska fort ner när man duschar så ganska omgående kan man ju spruta å e man osäker på recept eller temperatur så tar man ju någon växt man inte vill ha kvar å ser om de händer något där dvs bäst att först provspreja på något lövträd eller likn å se hur resultatet blir om man får den kladdiga tunna filmen som skall bli .

mvh/bjorsa

Christina
0

Tack - kan testa på den fläder som förra året blev helt full av spinnbollar,

bjorsa
0

skall prova ikväll att spray på mina plantor om jag hittar min gamla spruta någonstans i röran :-)har en förmåga att förlägga saker eller rättare sagt lägga saker där jag vet var dom finns just då men sen är dom bara borta :-)

mvh/bjorsa

Christina
0

javisst är det konstigt?

bjorsa
0

Jupp mysko :-)Nu hittade jag min spruta å den låg ute bakom garaget å givetvis har någon skata eller hare eller nån hulligan haft sönder den för inte går den väl sönder pga lite is i några år :-)

Så jag tog en sån där vanlig blomspruta å jag tog 20 gram per liter å sen sprutade jag all paprika,squash,melon, å störskärbönor å den där larvern är ju på alla plantor och en del bönplantor har i princip inga blad kvar likså med en del paprika fast en del har redan vissnat ner pga angreppet .

Nu när jag sprutade så fick jag tag på ett blad där en såndär vecklarlarv satt å den såg ut att tycka att de inte var så kul så jag tog in den men efter nån timme nu så petade jag på den å då for den iväg å inte hade den kladdas fast heller :-(men kanske dom ändå blir lite hindrade .

Får ta å skaffa mig en ny spruta så att man kan spruta typ varannan dag för riktigt jävlas med dom :-)för blomsprutan fungerar ju bara med i princip full flaska sen så suger den luft när man vinklar den å den rymmer bara en halvliter .

mvh/bjorsa