Efter bra tips,
tog jag steget i dag och köpte Vinstockar från hortogreen.com. Det blev 'Eddy's Blue Wonder' och 'Zilga', det skall bli spännande när de kommer. Får inhandla lite Roderenderonjord för de vill ha surt kring fötterna enl artiklar jag fått tips om. Och sedan blev det ju mer beställt: 3 st Gulblommig getris ( se bild)och 3 orange Ölandstok som jag skall plantera i en slänt. Jag tycker det var en fin färgkombination.

Ser fram emot att höra hur de utvecklas. Kanke nåt för mig också?
Getris hade jag aldrig hört talas så jag googlade lite och ser att den är en kaprifolsläkting. Ska den klättra hos dig eller bli marktäckare i slänten?
Har tänkt att både Getris och Ölandstoken skall växa som marktäckare, har gott om slänter i vår trädgård, eller rättare sagt, baksidan är en stor skogsbacke där det på en del ställen är slänt och jag behöver växter som klarar av att växa där samt som binder jorden. Jorden är rätt så "mullig" och mestadels sol. Har tidigare planterat klätterbenved och för 3 år sedan 2 st klätterhortensia men den är ju lite trög i början. Har tänkt att plantera några marktäckare varje år, skogsbacken är stor…..

Getris ser mycket intressant ut. Fin färg.
Bra tips - vill också ha.

Klart intressant projekt detta Lotza hoppas att du kan lotsa oss igenom det 

Fungerar det bra att beställa fväxter från dom ?
Kommer växterna fram hela och i bra skick och är det växter som senare visar sig verkligen bli nått ?
Mor min beställde för många år sedan (inte från hortogreen) växter men dom var i så dåligt skick redan från början att det var bortkastade pengar. Plantorna var små och dåliga och inte alls vad som lovats. Så hon varnar mig från att beställa växter….
Är Hortogreen bra att beställa från ?
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Hej CBA, jag fick tips från cristina om hortgreen.com, och hon var nöjd så då slog jag till. Jag har i år också beställt växter från Odla.nu, då var det i och för sig rötter på Näva men de kommer sig så fint nu. Har idag (denna köpdjävul) köpt fler växter för odla.nu, något erbjudande om 3 för 39 så det var ju bara att slå till, det blev Lavendel 9 st, 3 julrosor och 3 vintergröna. Det är nog i och för sig sticklingar men för mig spelar det ingen roll, de växer säkert till sig ordentligt under sommaren. För ett par år sedan köpte jag genom något annat företag och de jag fick då var halvdöda, borde reklamerat dem men kommer inte ihåg varför jag inte gjorde det…..

Jag slog till med Fackelblomster, Klockvippa och Kärleksört från odla.nu 

Hortogreen har gott rykte och Odla.nu också. Sedan har jag sett att just nu reas det plantor överallt och då grämer jag mig över allt jag köpte i mars till fullpris. Men så är det alltid med reor.
Kanske vi skulle göra en länklista över plantskolor, där vi blivit besvikna och där man absolut INTE ska handla? Easy-Plant t ex har jag hört att man ska undvika.

OK…vad bra då vet jag, då kan jag säga till mamsen att det är luuugnt *skratt*
Det var Christina som tipsade mig om Hortogreen med så den är inlagd bland mina favoriter på datorn….nu ska jag kolla in Odla.nu oxå ;o)
#8 Inte så dumt med en länklista för bra plantskolor/internetshoppar etc och en för de dåliga där man kan ge betyg och motivera varför. Då kan man ju bara gå in där och se efter vad som sägs om resp. ställe :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Inte dumt alls med en "svartlista" och mycket riktigt, det var Easy-Plant jag fick dålig erfarenhet av så den tycker jag vi listar. I trädgårdsblogg.se har jag sett att många köpt från odla.nu och alla är nöjda. Ny lyser solen så nu skall jag ut och gräva =))