New Dawn i träd?
Nu är jag igång igen med mitt plommonträd och vad jag ska ha för ros i det..
Nu har jag tröskat igenom rosbiblen av Lars-Åke Gustavsson i min jakt efter den perfekta rosen till trädet. New Dawn tycker jag låter underbar, blommar hela sommaren med vackert ljusrosa blommor.
En annan jag tyckte om var ju "Seagull" men är lite rädd för att den blir för stor för trädet, precis som "Hybrida". "Gruss an Zabern" lät oxå bra och var tjusig, dock är alla dessa tre "bara" en gångs blommande.
Vad säger ni? Ha det gott!

Har du tittat på Rosenposten: Gå till Rosenoversigt/Slyngrosor. Visst ser väl Penny Lane frestande ut? Upp till zon 4. Förstår inte att jag missade den när jag beställde senast. Awakening verkar också intressant.
Förra hösten planterade jag mot olika sorters träd - vildapel, oxel, rönn:
New Dawn, Balder, Axel Olsen, Hybrida, Chevy Chase, Mulligani, Venusta Pendula, Gerbe Rose, Reine des Violettes, William Baffin och Flammentanz.
Kan inte säga mycket om hur de utvecklar sig ännu. Mulligani slängde iväg en gren på sex meter innan vintern kom. De andra blev bara någon meter. I år har jag satt Russeliana mot en enebuske och Seven Sisters mot en stor björk.
Även om de engångsblommande nog är de säkrare korten, har jag alltså chansat rätt vilt. Tror de flesta går om man bara ser till att de får extra mycket vatten och gödsel för att balansera den näring som träden tar.
Lite sugen är jag på att pröva 'lätta' Rosor som Super Fairy och Climbing Bonica. Remonterar men doftar inte.

Den lät underbar! Ska genast skriva ner den i min "vill ha-bok" där jag skriver ner namnen på Rosor och perenner som jag fastnar för. Med mitt minne så kommer jag aldrig ihåg vad dom heter annars.
Nu är det faktiskt som så att jag köpte mig en New Dawn idag. Tänkte att "går det så går det"! 50 liter första klassig rosjord åkte med för jag kan tänka mig att jorden runt plommonträdet inte kanske är den bästa starten för rosen. När jag ändå är i farten ska jag göra en rund rabatt runt hela trädet, det ser ju lite töntigt ut o bara ha en grop för EN ros, eller hur? Man kan ju alltid fylla på med alla mina perenner och sommarblommor (kanske en ros oxå i framtiden?) som jag har i växthuset!!
Ha det gott!

Låter snyggt med en rund rabatt! Klart du ska sätta såväl perenner som ettåringar i väntan på att rosen växer.

Imorgon är Melvin på utflykt hela dagen med sin dagmamma och då ska här grävas kan du tro! Gräset växer ändå bara fult runt stammen och med en rabatt slipper jag gå med trimmern! Tänkte hinna lägga lite ny kantsten på framsidan med. Vi får väl hoppas att det inte regnar hela dagen bara.
Köpte en Leonardo da Vinci (hört så mycket blandat om den men sen jag såg den på Fredriksdals rosdagar förra året har jag inte kunnat glömma den…) oxå idag, tänkte ersätta Höstanemonen med rosen. Tycker Höstanemonen är jättesöt så jag tog en planta av en väninna, nu har jag med fasa sett hur den invaderat min svärmors nya trädgård, och hört av kollegor på jobb att den kan bli ett riktigt ogräs. Jag visste att den växte på och tänkte att den kunde konkurera med Kirskålen i en rabatten men inte på bekostnad av alla mina andra perenner!!

Va - menar du att Höstanemonen också är en invasiv planta? Jag satte sex stycken förra våren och var så glad åt de små blommor som kom på hösten. Varningsflagg på den?

Japp, så som den har spridit sig i svärmors trädgård, både i det nya husets trädgård och gamla, så är det definitivt lite varningsflagga på den. Överallt finns den! Arbetskollegan berättade om samma agressiva spridning på sin koloni. Synd på en så söt blomma! Men den kanske inte sprider sig så mycket i högre zoner? Svärmors trädgårdar är väldigt skyddade.
Jag är kluven, är så förtjust i blommorna som kommer när allt annat börjar ta slut.

Tack för det. Då flyttar jag mina sex plantor till ett ställa där de kan få sprida ut sig. Nu har jag satt dem två och två på 'första parkett'.
Igår kom jag också hem med en New Dawn. Jag skulle ju egentligen inte köpa fler växter förens jag hade några rabbater, men kunde helt enkelt inte låta bli.
Tänkte att hon skulle få klättra i ett dött gammalt träd som jag har på framsidan av huset, tillsammans med en vacker clematis i ljust rosa och vitt (givetvis minns jag inte namnet). Såg tydligt framför mig hur vackert det hela skulle bli tills min sambo lite torrt påpekade att det döda trädet inte skulle hålla för en tung ros. *morr* Jag får väl finna henne en annan plats min lilla ros.

Ja fast det tar lång tid innan New Dawn blir så väldigt tung. Och då kan du väl stötta upp henne lite? Låter så fint med det gamla trädet.
Ja, men då kanske jag vågar plantera henne där ändå.
Och som du säger, om hon får lite mer stöd så belastar hon ju inte trädet lika mycket.

Jag beställde igår Penny Lane och Awakening från Rosenposten. Kunde inte låta bli sedan jag öppnat och kikat på min egen rekommendation i #1.
Fast jag vet inte riktigt var jag ska få plats med fler klätterrosor. Har sparat en enorm nyponros ute vid vår äng. Kanske ska jag låta dessa förädlade Rosor klättra i den? Den räcker som stöd första året och sedan får jag stötta.
Hahahaha - just Penny Lane och Awakening ligger i min "att beställa file". Skall troligen bygga ny car-port och förråd och maken lockade mig till att gå med på det - enbart med argumentet att jag fick plats med fler klätterrosor…. Den lätte gick jag på!
Har köpt fler klättrare i år: Veichenblau, Leverkusen, White New Dawn, och Alchymist - kanske även min nya Ghisaline de Feligonde skall räknas hit - hon kan ju bli både buskros eller klättrare. Skall samplantera de två sistnämnda, så fort vår veranda är färdigbyggd….
*** Qui vivrqa verra ***

Igår fick jag äntligen planterat min så omtalade ros! Efter en timmes intensivt grävande runt plommonträdet (och så undrar folk hur jag gör för att gå ner i vikt! Skaffa trädgård o en trotsig treåring e mitt svar) så var det äntligen dax!! Kändes nästan lite högtidligt! *ler* Men jag är helt övertygad om att det kommer att bli underbart, nu kan man ju bara vänta och se. Lånade en ide från din hemsida Christina; två bambukäppar fick leda vägen upp i trädet. Bifogar bild på det färdiga resultatet!

Det ser mycket snyggt ut och trädet kommer att bli underbart med rosen som klättrar på den. Kanske blomning redan i sommar.

Det är så härligt med alla tips och uppslag man får här på Trädgård :o)
Igår satt jag och drömde mig bort till när vi äntligen har köpt ett hus med egen tomt att dona på.
Maken satt och halvslumra i soffan när jag utbrister efter att ha läst här - Jag ska ha klätterväxter som ros och clematis på våra träd på tomten !!
- Eh…va….svarade han något yrvaken och tilltuffsad efter att jag behövt skaka i honom för att få honom att reagera på min entusiasm :o)
Karlar……..*skratt*
Hade jag nämnt nått om stort uppvärmt garage hade han suttit i givakt redan halvvägs genom ordet "uppvärmt" ;o)
Jag trivs som fisken i vattnet här…det finns så mycket fint som ni hittar på med era växter och så mycket ideer !
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Fy vad ni ställer till det
kan nog inte hålla mig från att plantera en Amethyste i vårt äppelträd. Alldeles för många lockande projekt här.
Kunde inte heller hålla mig från att köpa lite från Odla.nu. i form av Fackelblomster och Klockvippa och de kommer nog att få göra mina andra Rosor sällskap istället för Pioner som jag tänkte först.
Sedan bidde det en Kärleksört (purple emperor) som jag inte sett tidigare med sina vackra purpurfärgade blad. Mina "Brilliant" kommer att få sällskap.