Eländigt ogräs
Känner ni igen dessa småplantor? Jag menar inte den gula (som är anisisop) utan eländet runt omkring. Så går det när man inte rensar bort frökapsar i tid. Har ni växten så akta er - den intar hela tomten på nolltid.
Nån som kan namnet på blomman som orsakat detta?
En liten bild kanske skulle hjälpa 
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Exakt samma sekund märkte jag det 

Ja, det var ju inte måttligt med fröplantor! Tycker mig känna igen den, har sett den på internet nånstans men vad var det den hette?! Hoppas nån kan det, för det retar mig kopiöst att jag inte kommer på namnet.

Den heter Jättebalsamin. Lustigt nog har jag aldrig tagit någon egen bild på den. Kanske för att mitt förhållande till den är rätt komplicerat. Mina barn älskade den när de var små. Barnen alltså. Frökapseln smäller vid beröring och kastar ut fröna.
I och för sig är den inte svår att rensa bort, eftersom rötterna är ytliga. Men det blir sådana mängder. Jag ville hålla den i den del av tomten som är träskmark, där den blir tillsammans med älggräset. Men den håller sig inte på plats!
Varningsflagg alltså.

Äe det samma spridning på "vanlig" balsamin? Har ju ett gäng plantor i växthuset….

Nej, det är den här sorten med smällande fröhus som brer ut sig. Obs det ska förstås finnas rätt förutsättningar. Den består nästan helt av vatten, inga vedartade delar, och trivs vid diken, träsk och dammar.
På tal om ogräs,det är minsann ingen höjdare att få i gräsmattan eller någon annanstan heller i trädgården. För många många år sedan fick jag några Bellis eller Tusenskönor av grannen,ingen av oss visste att de hade en tendens att sprida sig dit de inte skulle.
Hade jag vetat detta från början,hade jag aldrig planeterat dem eller åtmisnstone gjort allt i min makt för att begränsa dem. Visst,är de vackra blommor,men tyvärr börjar de ta överhand över stora ytor av vår gräsmatta. Ska man bli av med dessa får man praktiskt taget anlägga en ny gräsmatta och det skulle bli ett alltför tidskrävande och ta på krafterna.
Hoppas du på något sätt kan bli av med ditt ogräs.
Hade tänkt lägga in en länk,men den fuktionen fungerar inte,men mer information om Tusenskönan finns här

Hirit - jag har också massor med Bellis i gräsmattan. Och har alltså också sett och förbluffats över växtkraften. Hos oss är det OK, eftersom gräsmattan är en stor slityta på drygt 3000 kvm av en sommarstugeträdgård, så vi låter dem vara kvar tillsammans med brunört och vitklöver. Försöker hålla efter maskrosor dock.
Christina Nu har jag tittat lite mer på dina bilder,vad vackert ni bor i skärgården och så många fina blommor. Själv har jag inget växthus,men vill skaffa ett. Vi har ju inte samma möjligheter att odla vad som helst där jag bor,men något blir det i alla fall.Jag tror vi börjar vid zon 5-6 någonstans. Om du tittar i mitt fotoalbum så ser du någotsånär. Nu har jag en ny rabatt där jag tänkte plantera lite,förhoppningsvis i helgen. Bl.a Campanula som får stora blå klockor och Astilbe. Att vara ute i trädgården och hålla på med blommor är en sorts själavård,med alla dess färger.

Hirit - nu har jag besökt ditt fotoalbum Vilka hisnande sköna bilder.
Och snygga rabatter. Har också drivit upp akleja från frö förra året och i år ser det ut som den kommer att blomma. Passar så fint i lantliga miljöer, precis som Campanula. Och i din zon blir alla perenner så otroligt vackra under sommaren. Mycket vackrare än i zon I-III.
Ja jag stormtrivs i trädgården (även om jag gäller ibland för sakens skull). När jag gräver och planterar glömmer jag tankarna på det ganska stressiga andra jobbet. Ibland i alla fall. Och i växthuset bara myser jag.
#9 - hur kan du kalla tusenskönor för ogräs? De lyser så underbart där i gräsmattan och barnen kan plocka, plocka och plocka i all oändlighet! Det är VI människor som delar in växter i välkomna och ovälkomna… fast det är jättesöta små blommor. Men så tillhör jag dem också som kan tycka att en äng helt invaderad av maskrosor är så fantastiskt vackert också. Vilken växtkraft! Vilken överlevnadsinstinkt! Vilken underbar färg!
#14 jag skrev se#9"Visst,är det vackra blommor,men tyvärr börjar de ta överhand över stora ytor av vår gräsmatta"