Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 6586 ggr
bjorsa
2006-05-21 12:59
2

vinbärsnäcka

Kanske inte något skadedjur men hos mig så käkar den sönder paprika å bönplantor i växthuset likadant var de förra året då tog den kål på flertalet gurkplantor (drivhusgurka).

Så finns de något bra sätt att hålla dom borta ?plockade bort ett 20 tal nu på morgonen å då hade dom skadat rätt många bönplantor kanske är de mitt sätt att odla som gör att de blir enkelt för dom jag täckodlar dels har jag på ett ställe svart agryl väv som täcker marken och bara hål för plantorna och sedan har jag upphöjda markbäddar med svart plast över och då hål bara för plantorna bevattningsslangarna är under plasten så snäckorna/sniglarna kan ju bara glida omkring på plasten eller väven å de första gröna som dyker upp är ju mina plantor .

Nä de behövs sol å hetta nu så att dom vantrivs lite :-)

mvh/bjorsa

Christina
2006-05-21 13:21
0

Äta upp dem?  Lite allmän info om odling och recept.

Har faktiskt gjort det en gång, men det var mer möda än det var värt jämfört med att köpa en burk.

Jag har hört att de äter mördarsnigelns ägg. Kan inte garantera att det är sant. Jag har också massor med vinbärssnäckor just nu. Fler än jag sett på länge. Brukar plocka upp dem och slänga in dem i skogen, dvs kasta dem så långt jag orkar från den punkt där jag står. Guskelov har jag aldrig sett mördarsniglar hos mig, men de finns i trädgårdar på fastlandet bara 10 min båtresa från oss.

Mördarsniglar ska man visst utrota med salt? Men det går väl inte att salta bland våra odlingar?

bjorsa
2006-05-21 15:13
0

Äta sniglar nä de klarar inte jag då spyr jag :-))Är lite kräsmagad men om jag skulle gillat vinbärsnäckor då hade dom aldrig dykt upp här :-)

Nej man skall undvika salt i odlingarna då risken är att man får höga ledningstal i jorden precis som man kan få om man gödlsar för mkt å med mkt salter i jorden så åker vätskan ur plantan dvs omvänd osmos fast jag har hält grovsalt på mina härliga brännässlor i växthuset å då vissnar dom ner men dom kommer tillbaks för jorden ligger ju under bar himmel mer än halva året så saltet tvättas ju bort å har bara gjort de en gång i ren ilska :-))

Kanske ju skulle kunna få fiskarna att gilla vinbärsnäckan men då måste jag väl skala å gegga med dom vore ju bättre med en liten manick man bara kopplade in så skrämde man bort alla sniglar :-)

Törs inte skriva att vi inte har ………….. för då står väl dom här vilken sekund som helst å bara skövlar men har sett deras kusin skogssnigeln dock inte i år.

mvh/bjorsa

EvaRittsel
2006-05-21 20:46
0

Jag har ett väldigt bra tips om du nu vill dränka desssa delikatesser i stället för att njuta av dem på middagsbordet!

Skär av några platsflaskor så du får en burk som är ca 5-10 cm hög. Gräv ner den och fyll den med öl. Gör detta på massor av ställen i dina land - det går bra med små glaburkar också.

Sniglarna älskar öl och drunknar - tyvärr. (Det går bra med lättöl - de är inte så kräsna.)

Det finns också snigelmedel att köpa - jag har en sort som heter Snigel Effekt och som jag köpte på Växus. Det tillverkas av ett företag som heter Neudorff och beståndsdelarna är järnföreningar som förekommer naturligt i miljön - står det på paketet. Det är små gröna pelletsliknande korvar som sniglarna - alla sorts sniglar - käkar upp om som de dör av. Man kan strö ut dem över landet eller lägga läckerbitarna framför snigeln - som snabbt slukar den!

Men som sagt - samla sniglarna, lägg dem i en tät kort med sallad i botten och finst kycklingnät som täckare. Lår dem gå¨där och bajsa av sig några dygna och preparera dem sedan så du kan äta upp dem! Det smakar som kycklinglever - ungefär. utmärkt gott!!!

bjorsa
2006-05-21 23:49
0

Tack för tipsen Eva,

Ölreceptet känner jag igen så tror jag testar den först de e ju inte massinvation ännu men de krasar under fötterna när man är ute å promenerar.

Men att äta dom tror jag att jag avstår ifrån även om de skall vara en delikatess men äter inte heller surströmming som oxå sägs vara god kanske man kan lura hunden att käka dom om man steker på dom:-))

mvh/bjorsa

ikna
2006-05-22 00:09
0

När det gäller mördarsniglar, så har jag en burk med grovt salt på botten, där jag lägger i de sniglar jag hittar på min dagliga runda i trädgården. Lock på och sedan samma sak nästa dag. Det är kanske inte så djurvänligt, men de är ju inte så vänliga själv! Generad

Christina
2006-05-22 00:19
0

Eva - jag gjorde precis så med mina sniglar. Lade dem i en låda med sand och ett fotgaller över för att de skulle rensa tarmarna.

Men blev så beklämd av att se deras kamp att försöka ta sig ut. De fick kroppen genom gallret men snäckan höll dem kvar. Och när det var dags att tillaga dem hade jag förlorat aptiten.

Annars är det härligt om man kan se nyttan även i ogräs ochvodjur. Men mina försök har inte varit så lyckade. Den stuvade kirskålen tyckte familjen var 'bläh' trots att jag åt friskt och påstod att det var jättegott. Vilket det tyvärr inte var.

bjorsa
2006-05-22 03:07
0

Jag förmår mig inte ens att få ner nässelsoppa som skall vara så gott å nyttigt tycker de smakar dike :-))

mvh/bjorsa

lisette
2006-05-22 11:29
0

samla ihop dom och sälj som mat?

Christina
2006-05-22 11:53
0

Bra förslag Lisette:

Lokala delikatesser - biodynamiskt odlade - escargots du maison!

bjorsa
2006-05-22 16:40
0

#jag kan ju i alla fall gå ut å säga de till dom då kanske dom drar :-)

mvh/bjorsa

Christina
2006-05-22 16:54
0

#10 Det borde fungera. Bestäm dig för att de är en ekonomisk tillgång, så försvinner de  Penga mun

lisette
2006-05-22 17:28
0

allvarligt talat så har vi faktiskt sagt att man borde göra det. för vi har otroligt många sniglar/snäckor hos oss och man kan nog tjäna en slant på det…

bjorsa
2006-05-22 18:06
0

#11 precis så blir de å har man tur räcker de med att bara tänka tanken för att möjligheten skall försvinna :-)

#12 Gäller ju att hitta någon som vill köpa blir väl nån saluhall .

mvh/bjorsa

lisette
2006-05-23 14:46
0

#13 eller en italiensk resturang. de kostar nog en del att köpa in…

bjorsa
2006-05-23 15:37
0

#14 Jag kokade några st för att lättare få dom ur skalen så att jag kunde mata mina koikarpar med dom men när man kokar dom luktar de jord ingen god lukt i alla fall men koikarparna åt upp dom efter lite tampandes för dom verkar vara lite sega ,kunde ju bara krossat skalet å slängt i dom men skalet blir så himla vasst å eftersom de e plastduk i dammen så ville jag vara säker att man inte trampar ner något vass i plasten.

Man få väl ta med sig en burk på den dagliga hundpromenaden i skogen så att man rensar bort alla sniglar å koka dom sedan till firrarna kanske kan man spara en slant på fiskfoder .

Nu är de krig mot dom för nu har dom tagit för många av mina plantor har även en snäcka med randigt skal ser inte ut som vinbär är säkert nån muterad mördarsnigel :-))

mvh/bjorsa