Planering roligare än plantering?
Eftersom jag nu beställt 15 nya Rosor gick jag idag runt och valde platser där de ska stå. Och får redan visioner av hur de är flera meter höga och fulla med doftande blommor.
Petade lite frånvarande med spaden här och var för att se var det är grävbart. Inte kan jag släppa fram maken med grävskopan heller, eftersom det finns andra växter i riskabel närhet. Så det blir nog handgrävning igen.
Borde ha lärt mig vid det här laget att när rosorna väl anländer är det bra ha groparna klara och att åtminstone ha bestämt sig för placering. För då blir det rätt bråttom få dem i jorden. Särskilt som sommaren verkar vara på väg på riktigt. För det är den väl?

Experiment:
Upphöjd rabatt rekommenderas när man köpt en ros som är strax under gränsen för min zon. Inte den vackraste planteringen just nu, men tror det kan bli snyggt, när jag är klar. Stor grop, två 50-liters säckar med rosjord fick plats. Samt en clematis som får samsas med klätterrosen.
Om ni undrar hur jag kan vara så våghalsig att jag har en ros intill en törstig björk, så är det för att jag har en vattenkran en meter framför.
Vilken klätterros och clematis är det som skall planteras där? Är själv väldigt svag för kombinationen clematis/ros. Planterade ett helt gäng förra året, ja och några i hittills i år också faktiskt :)
*** Qui vivrqa verra ***

Seven sisters i kombination med Södertälje.
Tanken är att när rosen blommat ut skall clematisen sätta igång.
Det låter jättefint. Praktiskt med senblommande clematis till engångsblommande rosorna. Själv har jag satt 3 clematis ihop med 2 klätterrosor på ett fult gunnebostängsel bakom mina pionruggar. Hoppas att det blir fint, planterades för ca 2 veckor sedan.
Leverkusen och White New Dawn (planterade från var sitt håll på staketet), med Niobe (sammetsröd), Warzawa (blodröd) och sibiraca "Albina Plena" (vit tidig). Pionerna är riktigt gamla röda bondpioner.
I min "stora rosrabatt" har jag 14 större buskrosor med "var sin" clematis, samtliga Rosor vita och rosa, clematis i vitt, rosa, blått och violett. Marktäckarrosor i rosa och vitt samt lite salvior och nepetor som låga frontväxter.
Just Rosor och clematis kan jag inte få nog av :)
*** Qui vivrqa verra ***

Hur gör du när du putsar clematis som vuxit in i rosorna? Eller låter du clematis helt enkelt vara ifred?
Mina är ju bara inne på sin "andra" säsong. Så jag klippte kallt ner allaihopa - så de får tid att utveckla sina rötter under 2 år. Det är ett bekymmer att hålla reda på vilka som skall beskäras hur och hur mycket…. Har gjort ett käckt schema för vilken clematis som är planterad med vilken ros - och hur just den skall beskäras. Får se nästa år hur DET äventyret går :)
*** Qui vivrqa verra ***

Ska bli jätteroligt att höra hur det blir. Håller med om att instruktionerna om clematis är minst sagt röriga. Jag går nu och tittar och kommer att under juni klippa bort de rankor som visar sig vara heldöda. Några nysatta klippte jag också ner ordentligt.