Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 6325 ggr
lotza
2006-05-21 10:32
0

Klättervin

Vi skall bygga en stor spalje och på den har jag tänkt ha klätterväxter, perenna i första hand. Har fått tips om Vinranka (heter det så?) som ger vindruvor, någon Baltisk sort som är väl härdig hos oss. Har någon erfarenhet av Vinrankor, alltså inte i växthus utan på friland. Det är mullrik lerjord, inte så torrt. sol från lunchtid och fram tills solen går ned. Någon som har ett tips? Är de dyra?

bjorsa
2006-05-21 12:13
0

Sorten heter staketdruva å den skall vara lättskött köpte en sådan till mina förädrar för en 5 år sedan å den lever fortfarande :-)

Här hittade jag 4 sorter staketdruva http://www.plantmarknaden.com/sortiment/frukt/vinstockar.htm

Tydligen vill den ha ngt sur jord http://www.odla.nu/fs/article/file_11301.html

Och här lite om staketdruvan och vin i pdf format http://www.northernwinework.com/images/extra/dishlersarticle2.pdf

Och här finns de olika sorter med lite beskrivning och staketdruvorna finns med http://home.online.no/~l-bentel/Sorter-eng.html

mvh/bjorsa

Christina
2006-05-22 15:05
0

Vilka bra länkar du gav oss! Själv har vi en druva i växthuset. Har för tillfället nte namnet på den. Men det finns risk att den är ett misstag och att den kommer att bli för stor för vårt lilla växthus om 9,99 kvm. Vore kanske bra testa en utomhussort parallellt för att se hur det går.

lotza
2006-05-22 15:16
0

Tackar så jättemycket för svaren, nu skall jag bara leta upp en handelsträrdgård som har vinrankor. Hoppas de går att plantera på våren=nu.

Christina
2006-05-22 15:23
0

Hortogren.com har några sorter för den som är bekväm och vill ha leverans per post.

bjorsa
2006-05-22 16:44
0

#4 får inte www.hortogren.com att fungera är de rätt adress ?

mvh/bjorsa

Christina
2006-05-22 16:52
0

Sorry Bjorsa, http://www.hortogreen.com/ - slarvigt av mig - ett 'e' för lite.

lotza
2006-05-22 17:44
0

Hej igen, var inne och tittade på hortogreen.com och det var bra priser där, nästa fråga är hur kvaliten är på det man köper? Man kan ju själv inte "välja ut" den växt som ser bäst ut som på handelsträdgården? Tidigare har jag bara köpt "rötter" på nätet. Och hur levererar de växterna? Med bilbud? Inte kommer väl brevbäraren bärande på dem (fniss)..

lotza
2006-05-22 17:45
0

Läste levereansvilkor så nu har jag fått svar på den frågan =)

lotza
2006-05-22 17:52
0

Av de vinstockar som finns på hortogreen.com - vilken är den bästa sorten? 'Eddy's Blue Wonder'  eller 'Sukribe' eller 'Zilga'  Sukribe verkar bra. Vad tror ni? Är det någon skillnad på barken mellan blå och vita druvor, vill ju gärna att det skall "se fint ut" på vintern. Jag vill att den skall ge mycket druvor men de skall ju mogna i vår zon (göteborg) innan frosten tar dem och givietvis skall de växa fort =)

Christina
2006-05-22 17:57
0

# 7 Lotza - jag handlar Rosor på nätet just för att brevbäraren kommer med dem.

Tröttnade på att

• plocka med taggiga plantor i plantskolan
  • visa upp dem en och en i kassan
  • lasta in dem i bilen
  • lasta över dem på Vaxholmsbåt
  • lasta upp på flakmoppen
  • lasta av på farstubron

Nu sitter jag och drömmer framför internetplantskolornas förföriska bilder, fingret slinter och vips! En vecka senare kommer brevbäraren med ett paket fram till farstubron.

Så primitivt bor vi nämligen på landet, där vi har vår trädgård, att vi har lantbrevbärare. Måtte aldrig civilisationen nå hit!

Christina
2006-05-22 18:02
0

#8 Ja det går ju det med. Inte för mig dock. Posten fungerar i 'glesbygd' (härliga ord) som Stockholms skärgård är, men vidbiltransporter får man själv ordna möte på fastlandet.

Undra på att jag älskar posten på landet!

bjorsa
2006-05-22 18:07
0

#6 Å jag kunde inte lista ut att de skulle bli green :-))ibland funkar min hjärna så trögt :-)

mvh/bjorsa

Christina
2006-05-22 18:14
0

Här en länk till ytterligare en artikel om vinodling.

Betr utseende så tror jag - vet inte - att alla är ungefär lika snygga och får vacker höstfärg. På home.online-länken som Bjorsa gav i #1 fanns visst bilder på Zilga och Sukriba

bjorsa
2006-05-22 18:17
0

De e inte bra med alla dessa länkar som bara gör att man vil köpa :-) Nu är jag oxå sugen på en vindruva hade en för många år sedan men den dog en sträng vinter å de var innan staketdruvan hade kommit ,hortogreen verkar ha bra priser fast jag är inte så insatt i priserna men nog har jag för mig att jag betlade bra över 200 för staketdruvan för en 5 år sedan å dom tar 139 kr.

Å dom har ju björnbär oxå de vore ju gott :-)

mvh/bjorsa

bjorsa
2006-05-22 18:30
0

Tog å ringde till växtriket å dom hade oxå staketdruva 3 sorter fanns det där å dom kostade 149 kr mot då hortogreen 139 men man slipper ju deras frakt på 99 kr så de får bli en från stan på växtriket .

mvh/bjorsa

Christina
2006-05-22 18:42
0

#14 Jo jag skulle nog aldrig ha så många plantor om det inte var för nätsäljarna.

Mycket enklare att hålla sig i skinnet, om man måste ta sig till en butik. Och inte ser plantorna lika oemotståndliga ut där heller.

lotza
2006-05-22 18:48
0

Tackar, tackar för alla tips. Blir nog Internetköp, får kolla upp leverenstid och så bara. För mig spelar det ingen roll var jag handlar, den lilla "köpdjävulen" är alltid med mig oavsett butik eller internet. Jag vill gärna ha Bokharbinda också så det blir fler än en beställning.