Vad är det för träd ?
Jag har sett ett sånt fint litet miniatyr träd (iaf tror jag det är miniatyr) på flera tomter !
Den är inte alls hög, lägre än mig och jag är 162cm, grenarna hänger som på ett pilträd och har små små rosa blad. Trädet är väldigt sött och ser lite skirt ut tycker jag med sina små rosa blad :o)
Är det någon som vet vad den heter och kan lägga ut en bild här ?
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Någon form av japanskt hängkörsbär kanske? Hur ser bladen ut?

Dom är smååå och vackert rosa kanske är dom lite droppformade oxå 
Har du någon bild att lägga ut…eller en länk där jag kan titta ?

Jag hittade en bild på nätet och det är inte ett japanskt hängkörsbärsträd….det är bladen som är små och rosa på det jag menar och vad jag vet så blommar den inte.

Nix…nix…och nix :o/
Hur ska jag förklara hur den ser ut bättre *hmmm*
Trädet ärinte alls högt, kanske runt 150 (iaf dom jag har sett), smal stam och trädkronen har formen som ett stor nyårsraket när den smällt av och börjar dala ner i luften, bladen är små små små kanske runt 2-2,5cm och droppformade, dom sitter inte i klasar utan en och en och är vackert rosa.
Jag får helt enkelt åka hen till min mamma och smygfota på den tomten jag sett trädet så jag kan visa bild på den….men då dröjer det ju tills den står i full skrud :o(

Idag har jag varit till en trädgårdshandel och det närmsta jag kunde hitta vilket träd det är, är en Japansk Dvärgpil…
Bild: http://www.dfb.nu/aroniagarden/bilder/3_japan.html
Mvh CBA

Aha - men du tycker inte den är riktigt lik?

Tror att Christina är inne på rätt spår.
Sök på google images på:
Salix integra "Flamingo"
Det är i varje fall det miniträd jag tror att du menar.
Ser på litet avstånd ut som om den har fullt med rosa blommor, men det är egentligen små rosa blad i topparna.

jag tror jag vet vilken du menar CBA, men jag har ingen aning om namn. men vacker är den ivf..

Japp det är ett miniträd som får massor av små milt rosa blad…men jag har för mig att hela lövverket är rosa, inte bara bladen ute i topparna *kliar mig i håret*
Dom Christina gav tips om i sina länkar var för buskiga…den jag menar har en liten tunn stam och är runt 150 cm hög bara.
Det lär säkert vara något slags japanskt miniatyrträd iaf…så mycket tror jag mig veta *fniss*
Nu har jag fixat huvudbry åt er, sen när vi kommer på vilket rackarns träd jag menar så kommer ni alla säga - Ja ja, DEEET trädet….eller…- Ja men det var ju den vi menade ! *skratt*

Jag ser fram emot det. Det känns så förbaskat retsamt att vi inte kommer fram till rätt svar.

Här är en bild på min salix. jämför med scillorna hur litet det är. Fick det i april förra året och den har övervintrat och ser ut att ha klarat sig. Kan det vara ett sådant träd?

#12 Till växtsättet är det lika men att "mitt" träd blir runt 150cm högt (iaf dom jag sett) :o)
När jag hämtar sonen hos sin mormor på söndag så ska jag försöka komma ihåg ta med mig kameran och smyga iväg till tomten där jag sett trädet….nu har den säkert inte blad än men det kanske går att lista ut ändå vad det är för nått.
Har jag tur är ägaren ute på tomten och då frågar jag istället ;o)

På beskrivningen låter det som om den ser ut som en hängsälg. Men att löven i sig är droppformade och rosa. Vilket får mig att undra om det kan vara en buske som är ympad på en stam. T ex en rosenginst. Vad tror KerstinP?

Ja, det låter som det är en ympning och det kan vara en rosenginst. Hoppas det kommer en bild.

#14 & 15 Jag tror det är ett träd faktiskt för jag har sett den på flera olika tomter…
Tyvärr glömde jag kameran idag när jag var till min mamma…det blev lite stressigt när vi stack hemmifrån idag så den glömdes bort :o/
Men jag lovar att bild ska komma upp här och lär väl lägga ut den i en ny tråd då :o)

Kommer inte att kunna sova tills dess. Det är så retsamt att ingen av oss kan gissa rätt namn 

Haha du vill hålla oss på halster. "LER"
det låter precis som salix, vi köpte ett sånt träd till mamma en gång… Men vi får se när vi ser bilden!

Jisses…det är så dumt…ni kanske redan har gissat rätt och det är bara jag som lyckats sätta griller i huvudet på er och när väl fotot kommer upp så kommer ni alla utbrista - MEN DET VAR JU DEN VI MENADE !!
clivia- Du råkar inte ha en bild någon stans ?? 
trädet växer hos mina föräldrar så det är lite svårt att fixa, men jag kände igen det så väl på din beskrivning. Vi köpte det just för de söta rosa bladens skull…

Det här är samma träd som på Kerstins bild #12. Här syns de rosafärgade bladen i detalj.

Japansk dvärgpil heter den och tipsades om #6 och #8. Det är inte alltid bilder stämmer med just den version man själv sett, Den ska kunna hängande grenar också - alltså finnas i en tårpilsvariant.

#23 Det skulle kunna vara den men högre för den i länken i #22 så står det att dne bara blir 60 cm hög, den jag sett på flera olika tomter är iaf 150 cm hög.
Finns den som träd oxå så måste det vara en sådan tårpilsvariant :o)
Hur som…jag tycker att det lilla miniträdet är så underbart vacker i sitt rosa skimmer. Den dagen vi köper hus ska jag ha ett sånt träd och runt den ska jag göra en liten fin rabatt med vackra små kantstenar och under allt ihop ska min häst få sin sista vila. Jag har hans aska i en tunna som jag sparat och han är mer värdig än att få stå i hallskåpet.
På min tomt vill jag även ha en trollhassel och sen finns det en stor vacker buske som heter nått på blod.
Jag har redan planer för hur min tomt ska se ut och vad jag vill plantera…nu gäller det bara att vi hittar ett hus med en tillräcklig tomt.
Har ni något bra tips på en produktkatalog med ett stort utbud på träd, buskar, gräs (högt prydnadsgräs) och andra div växter som man kan köpa/beställa. Jag vill kunna sitta i lugn och ro hemma och blädra fram och tillbaks och planera och skissa…

Hortogreen är bra.
För Rosor - se under Länkar: Köpa Rosor
Där finns också länkar till andra plantskolor och fröförsäljare

#25 Wow…jag fastnade totalt på Hortogreen sidan…jag hittade massor och fick lite ideer för vad jag vill hitta på på balkongen i år :o)
Jag skulle lätt kunna förköpa mig om jag väl skulle börja lägga i varukorgen ;o)

Ta det lugnt - gör inte som jag. Förköper mig alltid och sedan är står jag där med spaden och det är ju rätt jobbigt att förbereda jorden och plantera. Om man inte har färdiga ogräsfria ytor med mullrik jord - och vem har det?

Nej då…här ska planeras och inhandlas med förståndet i behåll (förhoppningsvis)….jag börjar med att köpa stora zink krukor :o)
I mitt huvud börjar det växa fram en ide som i teorin verkar kunna bli fint…sen får jag se om den verkligen fungerar i praktiken.
Jag lägger väl ut bild på resultatet sen när det är klart på balkongen med alla växter !

Ska bli jätteroligt att se.

Nu mina damer har jag bestämt mig och vet vad det är för rackarns träd som varit ett litet gissel…det ÄR en Japansk Dvärgpil :o)
Bilder på övriga balkongen kommer strax….har lite slut justeringar att göra :o)
Mvh CBA

Skönt att vi vet - nu kan vi sluta ligga vakna och grubbla

#31 Aj aj aj….då räcker det inte med den vanliga gurkskivor eller blöta kamomilltepåsar på ögonen för att få bort de trötta mörka ringarna runt ögonen om ni har legat sömnlösa så länge *skratt*
Mvh CBA