Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 3034 ggr
Therese-jhfd
0

Två buskar.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två buskar på tomten som jag är väldigt förtjust i. Dessvärre vet jag inte vad de heter. De hade gärna fått vara namnlösa i min lilla värld om det inte vore för att de nu måste flytta.

Utan ett namn på dem vet jag ju inte när en sådan flytt bäst sker, vart de helst vill stå sedan osv.

Bild på den första. ->

Therese-jhfd
0

Försökte få en bild på hur stammen ser ut, men den blev väldigt suddig. "Barken" är porös och ser ut som den vill släppa taget.

Therese-jhfd
0

Den andra busken blommar nu, med rosa helt underbara blommor.

Ni får ursäkta att bildkvaliten inte är den bästa.

Therese-jhfd
0

Här ser man bladen lite tydligare.

Christina
0

Den i knopp är nog Klätterhortensia. Slingrar den sig och vrider sig?

Den rosa ser ut att vara Rosenkvitten. I båda fallen är det i så fall tåliga växter som kan flyttas. Vänta dock helst till hösten.

Therese-jhfd
0

Ja den förste slingrar och vrider sig något alldeles.

Tusen tack för hjälpen Christina.

Therese-jhfd
0

Jag hittar inte så mycket information om dem tyvärr. Vet någon möjligtvis om de skall/tål att beskäras. Är nog lite lättare att flytta dem då än som de ser ut nu.

Lise-Lotte
0

Fann lite på nätet; 

Rosenkvitten ska i första hand gallras men kan också formbeskäras och det kan göras på våren.

Men när det gäller Klätterhortensian så ska den beskäras/gallras under JAS månaderna (juli, augusti, sept) pga av att det är en blödare, det kostar på för mycket för den annars.

Therese-jhfd
0

Kanon, då vet jag det. Glad

Tack för hjälpen Lise-Lotte.

Christina
0

Fast om du ska flytta buskarna, måste du nog klippa ner dem. De gamla grenarna på Klätterhortensians grenar kommer inte att kunna klättra.

Therese-jhfd
0

#9 - Joo, jag fick också en känsla av att det blir till att dra fram sekatören och ge sig på dem när det är dags. Glad De är rätt stora nu så jag tror att de blir lättare att hantera i "trimmat" tillstånd. Jag är ruskigt sugen på att bygga en pergola (stavning?) som leder en in till trädgården och tror att klätterhortensian kunde gjort sig fint längs en sådan.

EvaRittsel
0

Ta grenarna från Kätterhortensian och sätt i vatten. Då får de rötter och sedan kan du förkultivera dem och sätta ut dem. Då får du glädje av både granarna och själva roten. Kanske kan du glädja någon granne?

Therese-jhfd
0

Tack för tipset Eva. Kul att kunna ta tillvara på det man klipper bort. Och så vet jag att min käre mormor gått och tittat långt efter min klätterhortensia så hon blir nog glad om hon får några sticklingar.