Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 1753 ggr
Tilda-T
0

Amaryllisfråga

Jag har idag haft lilla "julafton" eftersom jag har tagit upp mina amaryllislökar från källaren och planterat dom , ser jättefina ut iallafall dom flesta.

Mina "ryllisar" brukar blomma på hösten precis när jag ska plocka ner dom i källaren så därför tänkte jag mota olle i grind i år och tog in dom redan i början på Aug, då var det bara en som hade blomknopp så det var ju inte så farligt.

Till saken hör att jag verkligen älskar detta pyssel med att driva dessa vackra blommor under den mörka tiden på året när det inte är så mycket annat pyssel i trädgården.

Till min fråga och undring: en del av mina lökar har rödbränna (inte några svårare angrepp men ändå). Dom lökar som har denna sjukdom har jaag försökt att hålla för sig, och tycker väl inte att det har ökat. Till saken hör att dessa lökar blommar också så jag vill helst inte kasta dom.

Vad är rödbränna igentligen? Hur sprider sig sjukdomen? Ska man kasta smittade lökar? Finns det något sätt att bota mina lökar?

Snälla är det någon som har någon form av erfarenhet av detta?

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Bjornen
0

Rödbränna är en svamsjukdom som yttrar sig genom rödfläckliga blad och rödfärgade lökskal som också kan angripa själva löken. Det var förr en vanlig sjukdom som man numera sällan ser, men det verkar som den har ökat något de sista åren. Rödbränna behandlas genom värmebehandling och vilande lökar läggs i 43 gradigt vatten under 2 timmar. Det får inte vara varmare för då riskerar löken dö och inte svalare eftersom sjukdomen blir kvar. Förebyggande medel mot rödbränna är ljus och luftig placering av plantan och inte för varmt läge. Sjukdomen sprids genom sporer och de är så små att de sprids mycket lätt. Angripna delar tas bort för att minska spridningsrisken och ha plantan inte för varmt.

Köpta lökar ska vara fria från lökbränna, men ibland syns rester av behandlade angrepp av sjukdomen. Dessa ska vara värmebehandlade och plantor som får angrepp bör återlämnas till butiken.

Tilda-T
0

Tack för ett mycket bra svar. Men betyder det att även om jag har dom smittade lökarna för sig i egen kruka så kan detta hoppa över till dom andra?

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!