Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 3084 ggr
Lisko
0

Att ta bort en tok

Jag vill ta bort några ölandstokar som har hamnat på fel ställe. Misstänker att det inte går att gräva bort dom för hand, antar att rötterna är för stora, utan att jag måste hyra en sån där liten grävmaskin. Någon som provat?

AndersE
0

Kul rubrik! Flört

Mina associationer var inte i närheten av Öland…

Christina
0

Provat vilket - ta bort ölandstokar eller prövat grävmaskin?

Visst går det att gräva för hand. även om det är tungt och tar tid. Jag har flyttat rätt stora buskar för hand. Först sedan några veckor tillbaka får jag frivillig hjälp, eftersom familjen skaffat sig en ny leksak. 

Är det stora buskar?

Christina
0

Om du vill flytta dem till ett nytt ställe, så är det fortfarande  möjligt, även bästa tiden är lite tidigare på våren. Klipp i så fall ned dem kraftigt innan grävning och flytt. Kommer antagligen inte att blomma igen förrän nästa sommar.

Lisko
0

#2 Jag menade provat en sån där liten grävmaskin. Dom är ganska stora men ska inte omplanteras utan kasseras, så försiktighet behövs inte.

AnnicaB
0

Vi grävde bort 4 stora tokar förra våren, för hand. Det var svettigt - men det gick. Med mycket vilja och mycket svett. Kan väl inte ta åt mig äran för det var maken som fixade det mesta av dem. Rötterna var "inte att leka med"

*** Qui vivrqa verra ***

Christina
0

Har inte haft tokar. Blir rötterna jättestora?

Har tänkt sätta en liten häck med rosa och vita tokar. Är de lika kraftigväxande som de gula?

AnnicaB
0

De rosa och vita tror jag inte får lika stora rötter som de stora gula.

Just mina stora gula hade vidriga rötter…. Fast jag har själv planterat 2 små rosa och en vit efter vår kamp med de gula :) Så jag är inte helt avskräckt. Tror inte du behöver oroa dig om de små tokarnas rotsystem, de är ju mycket mindre än standardvarianten av gula.

*** Qui vivrqa verra ***

Christina
0

Låter bra. Jag har en stor naturtomt. Fast den börjar bli mer och mer domesticerad. Haken blir att de vildområden som blivit kvar ser 'udda' och 'fel' ut. Med tokarna tänkte jag göra en gräns mot ett fulare vildområde.