Att anlägga en rabatt
Har bott i lägenhet i hela mitt liv men ska nu flytta till en lägenhet på markplan med en liten egen täppa. Den består av en gräsmatta och en syrenbuske. Jag skulle vilja ha en rabatt där jag kan plantera blommor.
Hur gör jag?

Vilket roligt projekt du har framför dig. Och rätt årstid också.
Ställ dig med ryggen mot väggen och fundera hur du kommer att sitta i din täppa och hur mycket sol du har. Har du en utemöbel redan och hur ska den placeras? Vill du kanta in hela gräsmattan med en rabatt? Finns någon jord att gräva i?
Det första du ska göra sedan du bestämt dig för var din blick kommer att falla när du sitter utomhus, är att gräva upp och vända marken där du vill ha rabatt. Det är bara bra att göra det i god tid innan du köper växter. Då får du också en uppfattning om hurdan jorden är. Rosor t ex kräver djup jord.
Rostok som jag är skulle jag förelå ett par Rosor och några perenner i anslutning till syrenbusken. Och sätta några ettåriga sommarblommor emellan i väntan på att de fleråriga växterna tar sig.
Har du favoritfärger? Vill du ha dofter eller är du allergisk mot dofter? Har du foto på täppan?
Nu är gräsmattan inte alls stor så det blir nog bara en rabatt längs med hussidan. Syrenen är på andra sidan mot en gångväg. Min uteplats har jag inte på samma sida utan i vinkel så jag kommer förmodligen inte att sitta och se på min rabatt dagligen, men jag kommer att passera den på väg till och från hemmet.
Det jag främst undrar är hur man gräver själva rabatten: gräver upp och vänder jorden, säger du. Behöver man köpa plantjord och fylla på med?
Jag vill gärna ha någon ros, och några lökväxter. Kanske en löjtnantshjärta också. Jag är dock lite begränsad eftersom denna plätt ligger i norrläge. Jag flyttar inte in förrän 1/8 så jag kanske måste vänta till nästa vår med planerna?

Misstänker att du behöver köpa ett par säckar jord. Föreslår att du köper den som kallas 'rosjord'. Den som heter plantjord består nästan bara av tors och blir stenhård och när man vattnar rinner inte vattnet igenom. Gräv så djupt du orkar - helst ett spadtag djupt - dvs mellan 25-40 cm. Plocka bort grästorvor och ogräs samtidigt. Blanda ner den nyköpta jorden och släta till rabatten. Försök sedan räkna ut hur mycket du får plats med.
Jag tycker absolut du ska plantera i höst. Perenner, Rosor, löjtnantshjärta kan du säkert få tag på för riktigt bra priser om du köper krukodlat under augusti. Då brukar krukorna reas ut. De ser inte så kul ut just då, men det gör ingenting. De kommer till våren.
Sedan när våren kommer fyller lökarna upp kring rosen och perennerna tills de börjar växa.
Fast norrläge är inte så bra för Rosor, som älskar sol. Är det rent norrläge med mindre än 3-4 timmars sol per dag, ska du planera för skuggtåliga växter.

Här finns tips på växter för skuggiga lägen. Och annat med för den delen. Försökte länka direkt men det fungerar inte. Så gå till sortiment - perenner - skuggigt läge.
Tack för dina bra tips!
Jag har kollat på Rosenposten.dk och hittat en hel del Rosor där det står att de är skuggtåliga. De är oftast busk- eller slingrosor. Något sådant kan jag kanske ha? Jag vet inte heller för tillfället hur många soltimmar det är på den sidan av huset.

Nja - man säger att klätterrosor är skuggtåliga - eftersom deras natur är att klättra i träd. Men då är det vandrande skugga det handlar om. Minst fem timmar sol vill nog en ros ha. Men du får pröva dig fram. I vilket fall är hösten den allra bästa tiden för plantering.
Ja, jag kan ju köpa en robust ros till att börja med och prova. Tur att jag gillar ormbunkar också då de trivs i skuggigare platser 

Har du en vägg som du kan sätta en spalje på så tycker jag att du skall plantera en klematis av något slag, kanske en alpklematis. Dom blommar så vackert. Enda nackdelen är att gröna larver kan äta upp alla blad efter blomningen. Jag brukar dock ta vattenslangen och duscha ner dom på backen och samla uppdem för destruering. Jag har tyvärr ingen bild på någon av mina klematisar
Ja, vägg finns så jag ska nog prova ditt tips Norrskenet. Har provat med klematis på balkongen men det gick inte bra. Men jag är inte den som ger sig så lätt 

Vid den här artikeln finns länkar till clematis-sorter. Vad som kan bli fint är att blanda försommar- och sensommarblommande sorter.