Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 6871 ggr
Norrskenet
2006-05-11 01:51
0

Vårblommor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just nu så blommar dessa vita vårblommor i en av våra rabatter. Vi har fått blomman av min svåger som är en pensionerad och passionerad trädgårdsmästare. Han har nog sagt vad den heter men jag har glömt det. På kvällen så viker den in blomman till en liten strut. Man blir alltid glad när de dyker upp, de är tidiga och kommer före tulpaner och krokusar

Christina
2006-05-11 13:28
0

Har för mig att den heter Blodrot. ( Sanguinaria canadensis)

Varför dessa tråkiga namn på bedåriska blommor? En av mina favoriter bland de ettåriga är Leverbalsam (Ageratum). Det gör att jag mer och mer börjar försöka lära mig de latinska namnen. Praktiskt dessutom när man gör sökningar på nätet. Får in träffar även på utländska sidor på det sättet.

Ja visst blir man alldeles extra glad åt de tidiga? Jag har en övermättnad på gula blommor sedan den tid då min tomt dominerades av lysing. Men den gula vårkragen('gemsrot' Doronicum orientale) låter jag stå! Kanske blommar den när jag kommer till landet ikväll.

elenor
2006-05-13 13:05
0

Blodroten är en av mina önskeblommor!

Det finns en variant med fylld blomma,
Sanguinaria canadensis 'Multiplex', som är helt underbar och står högt på önskelistan.

Roligt att se din fina Sanguinaria!

Christina
2006-05-14 22:38
0

Jag har en svaghet också för de gamla trogna bondperennerna. Den här gemsroten har jag nog haft i tjugo år. Fick en  liten planta från min mormor i Järvsö och den finns nu lite här och var. Trivs där inget annat trivs och just nu blommar den för fullt.

Christina
2006-05-14 22:45
0

En annan lättodlad som jag haft i många år och som klarar det mesta är Fänrikshjärta. Började blomma idag hos mig och blommar sedan hela sommaren. De skira bladen är dessutom lika fina som blommorna tycker jag.

Norrskenet
2006-05-16 21:05
0

Det är nog så att de gamla hederliga sorterna genom århundraden lärt sig vårt klimat och överlevt och därför trivs de och blommar utan problem…

Christina
2006-05-16 21:14
1

Ja - och visst är det också något speciellt att ha blommor som gått i arv? Min mormor är död sedan många år, men de skott jag fått från hennes trädgård i Hälsingland blommar hos mig i Stockholmstrakten och kommer säkert att överleva mig.

Norrskenet
2006-05-17 11:37
0

Så här ser en av våra rabatter i vårt sommarhus ut, nästan bara gamla sorter. Det ser ut som det sett ut i långa tider. Det är bara de röda pelargonerna i fönstret som fattas. ( Vi brukar ha dem där, men just då var rummet min verkstad)

Christina
2006-05-17 22:28
0

Känner igen dem alla - tror jag - hos mig. Stjärnflockan är också en fådd växt, som jag nu har lite här och där.

Men rabatten måste ha fått god skötsel för att vara så fin? Bodde själv utomlands några år och när jag kom så var det lysing överallt.

elenor
2006-05-18 14:37
0

Åh men Norrskenet, vilken härlig gammeldags sommarrabatt. Passar så bra mot timmerväggen! Man blir lyrisk och nostalgisk av den!

Norrskenet
2006-05-18 23:13
0

#9 och lättskött är den också, gräva lite i kanterna, som lätt växer igen och fylla på med lite jord. Här en annan bild mot ladan. Lite vilda blommor och brännnässlor är också vackert

beem
2025-10-13 20:16
2

Sökte info om Blodrot och får upp detta gamla inlägg. Tänk vilken uppslagsbok iFokus kan vara.

Sorg är kärlek som blivit hemlös