Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 8577 ggr
Sussi
9

En fråga om clematis.

Jag har en clematis som är ca två år. Varje vår växer den upp från roten och bladen och stammen från ifjol är döda. Så är det ju inte med andra klätterväxter, tex kaprifolen.

Ska dom göra så eller är det bara min som har något fel? Isåfall så hinner de ju aldrig bli riktigt stora ju, men tillika har jag sett riktiga bamse clematisar! *förvirrad*

Christina
0

Det finns olika sorter. Vet du vad din heter?

Christina
0

Om du har en clematis som hör hemma i jackmannigruppen, så ser det ut som om de långa rankorna är döda. Men låt dem vara. De kommer.

Man brukar dela in clematis i tre  huvudgrupper:

I - Ingen beskärning alls. Ta bara bort det som ser skräpigt ut. Dit hör vår och försommarblommande, t ex alpklematisen.

II - Beskär lite lätt. Låt några rankor få växa sig långa och klipp ner några. Detta för att de inte ska se alldeles kala ut nertill. Dit hör de som blommar på både årskott och fjolårsskott. Flera av de storblommiga, t ex jackmanni, hör hemma i den här gruppen. Misstänker att din hör hit.

III - Beskärs. (jag skär ner mina i november, men man kan göra det ända fram till mars) Dit hör de som blommar på årsskotten lite senare på sommaren. Hit hör många av de storblommiga, Viticellorna (de italienska)och även gullklematisarna (C tangutica, orientalis etc). De örtartade clematisarna och dess hybrider hör hemma i den här gruppen.

Sussi
0

Jasså, de kan variera så mellan dem!

Min heter "Ville de Lyon", vet inte om stavningen är korrekt. Men den ser nog helt död ut, jag bröt en kvist och den var helt torr och brun inutiFundersam

Christina
0

Ville de Lyon tillhör grupp III. Så där ska du få långa nya rankor varje år. Men det kan också komma rankor från de gamla vedartade grenarna. Även om de ser väldigt torra ut nu.

Sussi
0

Så man ska beskära ner hela klematisen då alltså? Från roten kommer det som sagt nya "knoppar". Men i så fall så hinner de ju aldrig bli riktigt stora ju, nu funderar jag faktiskt på att byta ut den.

Christina
0

Nej, nej, nej - spara de torra rankorna. Mina ser också helt torra ut och spröda och lätta att bryta av. Men det kommer nya skott i bladvecken, fast man inte tror det.

Christina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sussi - vet inte om det syns riktigt på bilden, men från denna clematis som ser och känns torr och död ut nedtill, kommer nya skott både från bladveck och från roten.

Sussi
0

Jag har låtit clematisen stå kvar som den är men den ser fortfarande heldöd ut. Men jag ska ge den ytterligare lite tid på sig.

Så här ser den ut nu.

Sussi
0

Och vid roten.

Christina
0

Nu ska jag inte envisas, men det KAN komma tillväxt även på någon av de långa rankorna. De två bruna t ex. De bleknade och 'upprispade* kan städas bort. Men vid det här laget märker du vilka som är helt döda. De som har liv i sig är litet sega och skrapar man på dem med nageln är det grönt under.

clivia
0

Nu har jag kollat och min klematis heter Marie-Louise Jensen. Jag kan ju inget men köpte den för att den passade i kruka stod det. Jaja, hittills har det gått bra. Massor med nya gröna rankor har skjutit upp sista veckan! Än så länge bäddar jag bara runt dem med lite fiberduk men snart ska den få lite hjälp upp på spaljén. Det är fortfarande fullt med bruna torra rankor men jag följer Christinas råd och låter dem vara så länge. Läste i Land igår om ett ställe i Estland där det finns massor av clematis, härdiga sorter. Bilderna var underbara! Vi ska faktiskt dit på semester så vi får se om jag lyckas leta mig dit - skyltningen dit var visst omöjlig att följa om man inte kan estniska…

Mina japanska underblommor däremot hade frusit, trist! Jag ska sätta en murgröna i den krukan istället. I natt hade det varit minusgrader! Brrr. Och jag som har både pelargonsticklingar och småplantor ute… Men de hade klarat sig som tur var även om pellisarna såg lite chockade ut. Vi bor på tionde våningen så frosten når väl inte ända upp.

Christina
0

Blev lite ängslig, eftersom jag inte kände till denna clematis. Men hittade nedanstående på Svenska Clemetissällskapets forum. Så det är nog OK att vänta och se.

Datum:

2004-08-10  22:37

Hur beskär jag Marie Louise Jensen?

Svar:

• Re: beskärning (Stastny, 2004-10-04 13:10)
    beskär först i maj nästa år när du kan se vad som övervintrad. Du kan få en tidig blomning av denna sort om en del av skotten överlever
clivia
0

ja då låter det som om jag får tidig blomning eftersom de flesta skotten verkar ha liv i sig!

ikna
2

Jag har en Jackmanni och har alltid trott att den ska klippas ner till knähöjd, så det har jag gjort varje vår.Förvånad Fördelen har ju varit att man slipper allt torrt och risigt på våren, men det är fantastiskt att den hinner bli flera meter på bara några månader. Glad Nästa år ska jag alltså låta bli att klippa!?Generad

Christina
0

#14 Jag spar några rankor och tar bort några. Detta för att jag vill att den ska blir stor och täckande. På de gamla grenarna kommer det nya långa skott i bladvecken.

Ett problem är förstås att den då ser skräpigare ut under våren, än om man klipper bort allt och låter det bli ny frisk grönska  ända nerifrån. Lite en smaksak och beroende på var man har den.