Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 8386 ggr
Christina
0

Bästa rosen i somras?

Sitter och sorterar årets bilder för att uppdatera min trädgårdsloggbok på nätet. Bilderna påminner mig om Rosor jag nästan glömt bort hur de tog sig.

Mina renaissance-rosor som först nu slutat blomma har jag i färskit minne. Har tre stycken Sophia, Helena och Clair renaissance. Det här är Clair.

Christina
0

Den blommade faktiskt nästan kontinuerligt fram till för någon vecka sedan. Efter den första blomningen som visas på bilden tog den en paus på tre veckor. Sedan satte den igång på nytt och hade samtidigt en kraftig tillväxt. Blivit lite för hög men det rättar jag till med beskärning i vår.

Blomman i närbild

Torparmor
0

Åh så härligt att se , särskilt så här års. Jag som aldrig varit intresserad av Rosor, börjar fundera på att planera in några i nästa års planteringar. Hur stor blir din Clair? Den såg inte så hög ut på första bilden.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Christina
0

Min Clair och mina andra renaissancerosor blir ungefär meterhöga. De ränner lätt iväg till 150 cm på sensommaren om jag slarvat med att klippa bort överblommade stjälkar. Jag dem i rabatt nära huset och vill därför gärna hålla dem nere.

Men de är buskrosor och kan alltså bli rätt stora i omfång.

Christina
0

Ser nu att jag kommenterade mina renaissancerosor förra sommaren och var då litet missnöjd med dem. I år har de alltså varit mycket mer lyckade och hört till mina favoriter.

Humlan
0

Clair var verkligen bedårande Christina! Mina Rosor har det inte varit mycket med i sommar men två Rosor har verkligen varit fina, Aimable Amie och Astrid Lindgren. Amie var alldeles översållad med blommor och Astrid gav inte upp med sin blomning tills för några dagar sedan då vi hade en riktigt rejäl frostknäpp.  Annars har många Rosor behandlats illa hos mig i sommar. Totalrenovering av huset utvändigt har medfört att flera av mina Rosor fått flytta och då belönar dom inte en med överdådig bloming precis…

Christina
0

Nä - jag får ingen bra blomning heller förrän två år efter flyttning. Även då jag tycker att jag gräver upp hela roten så ordentligt. Det är förstås så att om man inte tar en grävskoga och får upp en hel kubikmeter, så blir de fina rottrådarna skadade och vill ta tid på sig innan nyetablering.

Bjornen
0

I år har jordgubbsviveln gjort stora skador på rosknopparna och många tidigt blommande buskrosor har haft dålig eller mycket dålig blomning. Massor av blomknoppar var avbitna åtminstone för mig. Dessutom var det stora skador stritar som åt sönder vissa buskar fullständigt.

catcat69
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte en Clair tidigare i våras,så nu vet jag vad jag har att vänta. Favoriterna har annars varit Gerbe Rose, Ispahan och min uppstammade Leonardi da Vinci. Den sistnämda på bilden.

Margareta
0

Jag som skulle köpa en Mme Boll och kom hem med en Mme Knorr tack vare Christinaär överlycklig över denna ros.

Den blommar än!!! Jag har två jättefina knoppar i den som jag nog tar in om det kommer en köldknäpp till De klarade sig förra gången.

Numer pensionär i Nynäshamn

anki1
0

8 och 9 Väldigt vackra Rosor.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

flaxss
0

vackra Rosor ni har ,  detta år har jag varit väldigt nöjd med min vita klätterros , tålig och klarat all ohyra och stormar och torka .och blommat helt underbart denna sommar . växt  ca 1m och är näst intill vintergrön även normala vintrar . och hlet underbar

flaxss
0

här är en närbild på blommorna

anki1
0

12, vilken sort är det? har en vit polstjärna , hade röd flammentanz men den tog nog sorken.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

flaxss
0

det är en climbing schneewittchen klätterros