Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 9378 ggr
AnnaKarin
2

"Millionbells"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nå'n som är bra på denna blomma? Jag fick min i maj då den var ett litet skott i stort sett men den växte till sig snabbt och hänger fortf utomhus, har klarat all frost och nu även snön som kom. Kalla morgnar efter frostnätter ser den lite hängig ut men efter ett par timmar är den lika fräsch igen. Jag har inte täckt över den eller tagit in den en enda gång. Bifogade bilder togs igår.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=543971bf-99e1-408f-879c-091b8b4a0bfb&Filename=snö 011.JPG)![](../ShowFile.aspx?BinaryId=23087fac-930f-4ea9-9277-c115a13e1042&Filename=snö 009.JPG)

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Bjornen
0

Blommorna ser ovanligt stora ut för att vara en Milion bell och jag tror att det istället är en småblomig hängpetunia. Million bell kan skötas som en vanlig hängpetunia, men är lite frostkänsligare och mera känslig för urtorkning än hängpetunior. Övervintras ljust och gärna lite svalare än rumstemperatur och regelbunden vattning efter behov. Nya ticklingar tas under våren och moderplantan kan klippas  ner.

AnnaKarin
0

Jag har funderat över den för jag fick två samtidigt och den andra hade mindre blommor och blommade över för en månad sedan. Den var mycket känsligare för uttorkning än vad denna är. Jag ska ta och ta in den nån dag då och försöka övervintra den inne. Har aldrig tänkt på att de är annat än ettåriga. Tack för infon!!

Anna-Karin

AnnaKarin
0

Nu har jag tagit in min blomma och hängt den i ett källarfönster. När jag tar sticklingar sen till våren ska jag plantera dem direkt eller sätta dem i vatten?

Anna-Karin

Bjornen
0

Petuniasticklingar ska sättas direkt i jord ev. efter att ha doppats i rotstimuleringsmedel eftersom de är tröga att bilda rötter.

AnnaKarin
0

Tack för svaret!!

Anna-Karin