Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 2777 ggr
NillaO
2006-05-16 13:07
0

Rådjur

Hej!

Vi har sommarboende på Åland och anlade i fjol en trädgård som vi naturligtvis hoppas mycket på. Det största hindret för detta tycks vara rådjuren som det finns mycket gott om. Jag skulle därför vilja veta på vilket sätt man mest framgångsrikt håller dem borta från trädgårdsland och rabatter. Tacksam för svar!

NillaO Cool

CBA
2006-05-16 14:02
0

Ull har jag hört att man kan lägga i rabatterna, det är nått med lukten som inte rådjuren gillar hos ullen.

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Christina
2006-05-16 15:16
0

När det nu finns så många rådjur i närheten av våra bostäder skyr de inte längre människodofter. Det gör att gamla knep, med hår och ylle t ex, inte längre fungerar. Rådjuren har upptäckt att vi inte är farliga.

Hos mig kan vi inte använda ulltussar heller, eftersom det finns får i varje hage och rådjuren vant sig dem också.

Inte heller fungerar vita skivor. De skulle se ut som bakdelen på ett rådjur och mana till flykt. Det medlet är också ute nu när flockarna lever så tätt och är så många.

Man får ta till starkare medel:

Ett recept är att doppa oasisbitar i en blandning av blodmjöl och ammoniak och vatten. Sätt bitarna på pinnar i mulhöjd nära rosorna. Inte särskilt snyggt men ändå ganska diskret. Räcker så där 10 dagar - sedan måste doppning fräschas upp.

Nackdelen är att det luktar illa även för en människonäsa Skrikandes

Flera tips någon?

Den som lanserar ett effektivt anti-rådjursmedel som är oskadligt och bara avskräckande, kommer att göra goda affärer.

Lise-Lotte
2006-05-16 19:52
0

Har inte testat men kanske att detta kan hjälpa

http://www.raodor.com/

Sussi
2006-05-16 20:12
0

Min farmor brukar gå till frissan och begära hår som hon hänger ut i en nätpåse i rabatterna. Rådjuren gillar ju inte människolukten, för dem är vi ju rovdjur.

Det fungerar bra enligt farmor, frågan är bara om man vill ha människohår hängandes i rabatternaFundersam

Sussi
2006-05-16 20:14
0

Hmm, nu först läste jag inlägg nr #2.

Sussi
2006-05-16 20:14
0

Hmm, nu först läste jag inlägg nr #2.