Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 2529 ggr
Christina
2006-05-08 19:05
0

Fästingar

Det finns det i naturen och trädgården som vi gärna vore utan.   En tråd om fästingar på Katter.ifokus.

Ni har väl vaccinerat er mot TBE-virus - fästingsjukan? Jag ska göra det vilket år som helst

KerstinP
2006-05-08 20:19
0

Fästingarna är inte så farliga än här på västkusten. Spruträdd som jag är så skippar jag nog vaccin.

lisette
2006-05-09 09:57
0

jag borde nog göra det, läste en artikel i en tidning här. det stod att i nordöstra skåne var det väldigt mkt fästningar så de rekommenderade att man vaccinerade sig.

Pia
2006-05-09 14:52
0

Det verkar jobbigt om det inte räcker med fästingar utan att man även skall bli angripen av fästningar i Skåne… *LOL* kunde inte låta bli, lisette;)

lisette
2006-05-09 18:23
0

*garv* fy vad du är elak…

har du aldrig varit med om att fästningarna attackerar dig?? det händer mig varje gång jag åker förbi en sådan… :D

Pia
2006-05-09 18:43
0

*skratt* Det känns betryggande att man bor i Sthlm mao, här behöver vi bara tampas med fästingarna, än så länge…:)

Christina
2006-05-09 18:48
0

….och kanske med festingar också de vackra vårkvällarna………

Pia
2006-05-09 19:05
0

*skratt* Hellre de än fästningarna, tror jag…

Madde
2006-05-13 18:28
0

Jag personligen känner 2 st som fick borelia förra året. Så jag funderar allvarligt på att ta en spurta. En klarade sig utan men medans min kompis fick problem med nerverna till ena benet som bara vek sig. Lite otäckt faktiskt det där. Hemska kryp dem är.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

NillaO
2006-05-16 13:21
0

Jag fick borrelia för fem år sedan. Det var inte kul, men infektionen försvann ju efter ett tag.
Det är JÄTTEVIKTIGT att man söker läkare och får penicillin för att slippa otäcka följdsjukdomar. Däremot går det ännu inte att vaccinera sig mot borrelia. "En obehandlad sjukdom brukar i regel självläka, men hos en del kan skador uppstå, bl.a. i huden och centrala nervsystemet, som kan vara obotliga." Läs mera här:
http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article.aspx?id=2227 
Jag vill betona att man inte behöver få den runda rodnaden på huden vid borrelia - det fick inte jag men sökte tidigt läkare eftersom jag plötsligt blev så dålig.

TBE kan man i alla fall vaccinera sig mot - gör det omgående om du bor i ett fästingtätt område! Jag har träffat flera månniskor som fått hemska biverkningar. En provinsialläkare på Åland blev till exempel totalförlamad och är nu rullstolsburen och behöver ständig assistans.
http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article____2365.aspx

Christina
2006-05-16 15:20
0

Ja vaccinera er allihop! Jag ska göra det innan semestern - allra senast.

Har skjutit upp det av olika anledningar. Missat "Fästingbåten" som kommer till vår ö eller varit på tjänsteresa när spruta erbjudits på jobbet. Men nu ska det bli av!

Har nämligen massor av fästingar på vår mark. Plockar varandra varje kväll i duschen innan sängdags.