Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 2608 ggr
CBA
0

Har shoppat idag

Idag bar det iväg….jag ska ge mig på ett litet experiment på min balkong med att ha clematis i en av mina stora väggamplar.

Jag valde en sort som bara blir runt 150cm lång, som vill ha sol/hsk och tanken är att den ska få hänga där :o)

Sen köpte jag en sort som blir 3 meter som ska planteras i en stor urna och få klättra runt balkong gallret och upp på räcket.

Jag återkommer med namnen på dom….

Vidare så köpte jag Njurvinda "Emerald Falls" som blir 80 cm lång samt Njurvinda "Silver Falls" som blir 100cm lång.

Silver falls ska få växa i den andra väggens väggampel och Emerals falls ska få hänga i ampeln i taket. Båda dessa ska frösås och det står på paketet att man kan direkt så den nu i juni men jag tänkte göra det nu redan och ta in amplarna på nätterna tills det blir varmare på natten.

Behöver jag ha plast över jorden på dom så det blir lite växthus över fröna ?

I mina 2 balkonglådor funderar jag på att plantera någon fin rikblommande marktäckare som växer lite på höjden oxå….alternativt om det blir alldeles för tokigt så blir det dom gamla vanliga pellisarna.

Jag har i alla år haft pellisar i alla lådor och amplar och har blivit så trött på det…även fast dom är väldigt fina.

Vad tror ni…kan mina experiment lyckas ? :o)

Nu kliar det i fingrarna att få gå ut på balkongen att börja plantera och så…men bebben ligger och sover middag så jag får ge mig till tåls lite till *suck*

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Christina
0

Det är alltid bra med plast över för att påskynda groningen.

Spännande med hängande clematis. Nyfiken på namnet.

Silver Falls tänkte jag köpa - men gjorde inte - vad tänkte jag på? Den ser så fin ut.

CBA
0

Det är egentligen en vanlig klätter clematis men jag tänkte prova och se om det går att ha den hängandes iom att den bara blir 150cm.

Jag bytte ut blompinnarna till en liten liten spaljé som har suttit i en krukblomma förut så den fortfarande har stöd sen får den helt enkelt växa naturligt neråt. Den höll på att knäckas när jag tog bort de stöttande blompinnarna och satte dit spaljén istället.

Silver Falls är planterad i väggampeln och Emerald Falls i takamplarna…det kommer bli som en djungel på balkongen med mina slingerväxter och olika grässorter :o)

Som underbelysning tänker jag använda vinterns ljusslinga att lägga på/runt/under mina växter. Jag brukar lägga ljusslingan under blommorna i mina balkonglådor och det blir jättefint, speciellt när det är alldeles lummigt av grönska.

I mitt huvud ser det fint ut…hoppas bara det blir det också !

Jag återkommer med namnet på mina clamatis i morgon…

Christina
0

Shoppade också idag. Skulle bara in på Plantagen för att köpa en 'gåbortsblomma' men kom ut med en klematis "Södertälje",  äppelmynta, humle att kättra på en ställning för att kamoflera parkeringsplatsen samt tre stjärnklockor för mina amplar på förstutrappan.

Så det blev en dyr blomma.

CBA
0

Jag tänkte köpa Södertälje men den var slut så det blev en Madame J Correvon.

Den jag ska ha hängandes i väggampeln heter Piilu.

Hoppas att det blir nått med mina Njurvindor också :o)

På fredag bär det av med mamsen för att inhandla fler växter till både henne och mig…då ska jag köpa prydnadsgräset och se om jag hittar några bra marktäckare till mina balkonglådor…eller vad det nu blir ;o)

Christina
0

Läste om Piilu att den inte ska klippas ner när man tar in ampeln för vintern, utan att vänta till senvåren. Först då klipper man helt enkelt bort de grenar som inte ger skott i bladvecken, i vissa fall alltihop.

CBA
0

#5 Aha…tack för tipset :o)

Madamen ska klippas ner till 40-50cm står det, när minns jag inte på rak arm men jag har kvar lappen som satt i krukan.