Bort med flugor - ekologiskt?
Finns det något ej för naturen skadligt sätt att bli av med flugor i blomkrukor. Det bör ej vara skadligt för molluskdjur heller. Har hört allt i från kanel över jorden, tändstickor i jorden, vinäger i ett glas nära krukorna. De två första är uteslutet att köra här hemma eftersom jag har snäckor som husdjur och de lätt drar till sig flugor. Men min lärare skulle nog också vilja ha ngra tips på hur man blir av med flugorna i vanliga krukor.
Det är troligtvis sorgmyggor eller vattenflugor de är små och svarta och brukar hålla till bland krukväxterna, larverna finns i jorden.
Det finns jättebra biologisk bekämpning att köpa i form av nematoder som är små rundmaskar som tar sig in i larvernas kroppsöppningar och tar död på dem, nematoderna kan sedan ligga vilande i jorden i flera månader i väntan på nya fluglarver.
Om inte butikerna där du bor säljer nematoder kan du köpa på postorder från dessa firmor
http://www.bioplant.dk/Nyttedyrse/
(tror bionema är billigast jag tycker priset som nyttodjur anger på sin vara låter ganska högt)
Vinäger i glas med en skvätt diskmedel i funkar bara mot fruktflugor som cirklar runt fruktfat, komposter och dyl. de lever ju av ruttnande frukter och vinäger påminner om ruttnande frukter. Det funkar inte på vattenflugor och sorgmyggor.