Penseer?
När bör man så för att penseerna ska bli lagom kara till sen våren?
Är ny på det här med blommor+ att jag inte riktigt vet hur de stavas.
Tacksam för svar.
För att få dem klara så tidigt som de finns i handeln så kan man så dec-jan problemet är dock att hitta den där svala och ljusa platsen att odla dem på efter att de grott, står penseer för varmt och mörkt blir de ganska gängliga, sjuka och fula. Vid såpass tidig sådd är extra belysning ett måste.
Om du däremot kan acceptera sen vårblomning-tidig försommarblomning kan du så i mars. Lite extra belysning kan behövas i början och har du ingen sval plats kan man behöva toppa dem när de blir för rangliga men ofta kan man ju ganska snart börja ha dem utomhus åtminstone dagtid där klimatet är svalare (placeras i skuggigt läge ej i gassande sol vid avhärdningen)

ok tack för svaret.

Allra enklast sår man pensé på sensommaren eller tidig höst (juli-aug) på friland så att plantorna hinner bilda blomknopp på hösten och då blir blomningen mycket tidigt redan i april i mitt klimat. Det gör inget om enstaka plantor hinner börja blomma på hösten eftersom pensé är en vinterannuell växt och deras naturliga rytm är groning i juli och blomning i april-maj. Vid mycket barfrost kan lite lätt lövtäckning vara en fördel.
Det är först i modern tid som vintersådd har tillämpats och det innebär ofta frostskador på tidigt inköpta plantor. Sådd under vintern inomhus är svår utan ordentliga växthus och de bör stå ganska svalt för att få en fin fason på plantorna. Kan ordnas genom sval placering nattetid (enstaka plusgrader). Frösådder av pensé tål minusgrader och tidig sådd i kallhus är bra om man ska så dem under våren.

Stämmer bra - jag har fått mycket fina plantor i mitt kallväxthus. Blir dock sugen på att testa sensommarsådd direkt på friland för att se hur det går, när jag läser #3. Vad som talar emot det är att jag har rätt vildvuxna rabatter, som kräver ordentlig rensning och luckring på våren och då är alla småplantor i farozonen. Det är svårt att ta hänsyn till dem. Annorlunda är det med kraftigväxande perenner och buskar, som att man räfsar runt lite kring dem.
Jag har nu i höst fått växthuset klart och skulle gärna vilja så penséer. Klarar de sig i ett kallväxthus från sådd till färdig planta?
#4 Hur gör du? Ordnar du värme till dem? Skuggning?

Perennerna sår jag i augusti gräver jag ner i köksträdgården där de får stå till försommaren. De späda plantorna får lite skydd av kompost och löv och sedan förhoppningsvis snö. Är rädd att det blir alldeles för isigt och kallt i växthuset.
När jag odlar på våren i växthuset, frösår jag inne i rumstemperatur och flyttar ut småplantorna till växthuset i början av maj. Ungefär när det också är dags för att plantera dem en och en i lite större krukor. Dyrt som det är med el har vi bara en frostvakt i form av litet element som slår på sig, när temperaturen i maj kryper under +2.
#3: kan man så och driva fram penséer i ett kallväxthus om det är minusgrader? Utan uppvärmning?

Pense i tillväxt tål omkring 7 minusgrader om de är någorlunda avhärdade. I vila tål de åtminstone 30 kallgrader. Övervintring lyckas mycket bättre på friland än i ett kallväxthus. I ett växthus torkar ganska säkert plantorna bort på vintern.
Ej frostkänsliga växter drivs allra bäst bara i kallväxthus. Aster, kål, lövkoja, lejongap, urjolök, persilja och luktärt är växter som allra bäst förodlas direkt i kallväxthus. Odling inomhud förts bör man undvika eftersom plantor lätt blir mycket gängliga. När vi kommer fram i maj kan de flesta även frostkänsliga växter också odlas direkt i kallväxthus särskilt om man har tillgång till någon extra värme vid behov.
Normalt börjar jag så i början av april i kallväxthus utan uppvärmning och jag även börjat i mitten av mars med vissa särskilt tåliga växter. Oftast gror många frön bättre i kallväxthus med varierande temperatur än vid jämn temperatur. Undantag särskilt värmekrävande frön såsom majs, pumpa, gurka och basilika.
Skulle jag, som odlar i zon 1, kunna så penséer i januari i växthuset? För att ha dem klara att plantera ut i april?

Det är kanske möjligt, det beror på hur temperaturen är. Men räkna nog inte med att de hinner blomma i april, som varmhusodlade penseer gör.
Jag undrar varför handlarna börjasr sälja penseérna så himla tidigt allt är slutsålt i april verkar det som. jag vill köpa mina i maj, och då finns de inte längre. Kan de inte ha 2 försäljningar en tidig och en lite senare, för dom som inte vill/kan köpa plantor så tidigt. För närvarande har jag svårt att driva upp själv pga liten plats. Om man nu köper i mars april, kan man ha dom på balkongen tills det är dags för plantering ute i rabbatten? Min balkong är inglasad.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Jag brukar sälja penseer under maj och juni. Många tar hem ett parti och säljer det så länge det räcker. Men det säljs även normalt också i juni. Större odlar har flera omgångar.
Jag köper penseer tidigt och har i krukor på altanen. När de börjar bli för gängliga för att vara vackra i krukorna slutet av april börkan av maj, då klipper jag ner dom och planterar jag ut dom i rabatterna. Där blommar de hela sommaren och kommer upp igen tidigt på våren
Låt dagen idag bli din bästa hittills!