Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 6252 ggr
Tilda
2006-05-11 22:37
11

Svartvinbärs problem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På endel av mina gamla svartvinbärbuskar utvecklas inte alla blad, det blir en brun 'boll'. Har hört att det utvecklas ohyra i dom. Brukar plocka bort bollarna som vissa år finns mer av än andra år. Om man inte plockar bort bollarna blir hela kvisten så smånigom helt kal.

Har nån goda råd för detta, vad annat skall man göra? Vad är detta?

Tilda

Christina
2006-05-12 00:08
0

Usch - trist råd - klipp bort allt angripet och bränn det. Klipp gärna bort hela grenen där de sjuka delarna finns. Spruta med såplösning på det som är kvar.

Om hela busken är angripen bör den grävas upp helt och man bör inte sätta svartvinbär på samma ställe, eftersom vinbärskvalster övervintrar i jorden.

Tilda
2006-05-14 20:51
0

Tack för råden Christina, men jag bara inte nänns gräva upp hela busken. Går och önskar att nästa år så finns det inga bollar mer. Det är fina gamla sorter som är mycket godare än de nya man kan köpa. När är det passlig tid att spruta med såpalösning och hur stark lösning skall det vara?

Christina
2006-05-14 21:15
0

Nä jag skulle nog också bara följa det första rådet: klippa bort det angripna och hoppas på att den tillfrisknar.

Recept såpspritlösning:
1 dl grönsåpa
1 msk rödsprit
fyll upp till 1 liter med vatten - spruta på kvällen så inte solen bränner på såpan.