Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 3079 ggr
anki1
0

Mina clivior

Jag såg i förmiddags att min ena clivia har börjat få knopp. Jag har 2 st, en som är ett "barn" från min mormors den är över 25 år gammal. Den blommar inte så bra, och så 1 som jag köpt, den blommar 2 ggr om året. Och det är den köpta som tänker blomma.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Bjornen
0

Gamla plantor kan med fördel rotbeskäras i samband med omplanteringen.

Mönjeliljor finns i många olika hybrider och nyare sorter verkar blomma ofta 2 gånger per år, medan äldre sorter oftast blommar bara en gång per år.

flaxss
0

för att få dom att blomma - så ha dom svalt och torrt om vintern , det gillar dom . du kan även sätta ut dom på våren och ta in dom innan frosten . sätt dom i skuggan först .

har du planterat om den gammla ? , gör det till våren .

anki1
0

Den "ärvda" är av gammal sort. Jag brukar beskära rötterna en del och använda samma kruka fast med ny jord, de vill gärna stå lite trångt.

flaxss
0

det är en skröna att dom måste stå trångt ,dom står ju inte trångt i naturen eller hur och där blommar dom ? . sluta beskär rötterna och låt dom växa till sig i en kruka som är lite större det mår dom bättre av . att beskära röttera är inte bra då dom rötterna kommer ruttna väldigt lätt . knepet med att få dom blomma är att ge dom en sval vinter och torr vinter och på sommaren gärna ha dom ute och vattna men låt torka upp lätt . har du dom inne om sommaren flörsök ge dom svala nätter och soligt läge med värme på dagen det gillar dom också . då kommer du få fina ex som blommar vackert . mina clivior övervintrar jag mörkt och svalt +10c och utan jord om rötterna . i feb planterar jag dom i krukor igen och sätter ut dom i feb-mars då blommar dom två gånger en på försommaren och en på hösten . innan frosten tar jag ur dom ur krukan och tar veck jorden och lägger dom i källaren . men detta är mycket jobb ska man ha dom svalt så ha fdom kvar i krukorna . men torrt och svalt om vintern är nyckelorden .

Bjornen
0

Äldre exemplar mår bra att bli beskuren i rötterna för att stimulera tillväxten. Oftast ökar livslängden därigenom på plantan, även om den ändå har lång livslängd. Lämpligen tar man bort högst en tredjedel av rötterna och planterar om dem i en ett nummer större kruka. Byt inte för snabbt till större kruka och de behöver inte planteras om varje år. 

Överlag stimuleras blomning av att växterna står trångt. Det fungerar som stress och det ger ofta lättare och snabbare blomning.

Vi ska inte jämföra med naturen när vi diskuterar krukväxter eftersom de har mycket större svängrum än vad vi har i våra lägenheter. Normalt blommar de flesta växter bara en gång per år och knappt det. Genom naturlig fröspridning behöver de ofta inte blomma ens varje år.

Man bör undvika att ta ur dem ur krukan och inte ens vid plantering utomhus bör man ta ur dem ur krukan utan gräva ner krukan i marken och sedan ta upp den före frosten och ev. omplantera den i större kruka.

flaxss
0

som jag sa det är en skröna att dom måste stå trångt . mina står alldrig trångt . och blommar som sagt 1-2gånger per år både äldra och nyare former,DET som gör det är att dom står svalt och torrt som dom gör i naturen  . och att beskära rötterna är totalt onödigt och dom rötter man beskär kommer hälften garanterat ruttna för det mesta ,jag gjorde det en gång på alla mina ca en tredjedel och  dom mådde inte alls bra och när jag planterade om dom såg jag en massa ruttna rötter ,och plantorna hade då fått börja om från början med att bilda rötter . därav bättre att låta dom få en större kruka varje år då får mans törre tillväxt mer blad massa m.m.

anki1
0

Min köpta blommar 2 gånger. Jag brukar säga att den nog inte är riktigt klok. Men den "ärvda2 är av någon gammal sort. mitt ex har  minst 25 år på nacken och moder plantan är minst 40,  om den lever än. I så fall finns den hos min mamma tror jag.