valnötsträd nu?
Kan man sätta ett valnötträd nu? eller är det bättre på våren?
(Södra Värmland, enligt kartan mellan zon 2-3 fast trädgården högt belägen, vindskyddat, "lummig", på södersluttning på mycket bördig mark. I trädgården finns stora gamla ex av trädgårdsaralia, den är väl rätt känslig eller, har för mig jag sett att den är zon 1 i trädgårdsbok?)

Om trädet är i kruka med bra rotklump kan du mycet väl sätta det nu. Bädda litet runt foten när frosten gjort marken hård.
Valnöt anses härdigt upp till zon 2 precis som parkaralia. Kul att den klarar sig bra hos dig. Då har du fördelaktigt läge. Ser på zonkartan att det stora landskapet Värmland bjuder på zoner från 2 till 3 till 4.
Det finns ända till zon 6 i Värmland! det är ett
sverige i miniatyr

Helt enormt! Det har jag missat att förstå.
Jag skulle inte plantera valnöt nu då den kan vara kännslig att plantera och behöver extra vatten i början av plantering o risken är att den fryser nu när det börjar närma sig vinter.
Jag plantera min i våras. Min svärfar har odlat fram plantan och den har övervintrat i kruka innan men han rekomenderade att plantera på våren eller tidig höst.
både parkaralia och valnöt är härdiga i zon 4 . äkta valnöt zon 4-5 andra sorter zon 5-6 .
du kan plantera den nu .
Nu är det planterat!

Lycka till med din valnöt och berätta i vår om den lever och börjar grönska.

Troligen den nordligaste äkta valnöt finns planterad i Ockelbo mot en varm södervägg (zon 4-5). Den är troligen planterad på 1700-talet och är omkring 3 meter hög. Äkta valnöt kan nog övervintra som småplantor i dåligt klimat men blir nog inte träd annat än zon 2-3.
Grå valnöt och manchurisk valnöt har jag planterade i zon 6. Ett stort problem är att de grönskar onödigt tidigt och de första bladen fryser varje år.
Taggaralia har jag planterad i zon 6, trots att den anses känsligare än parkaralia. För mig växer den onödigt bra.
Härdigheten beror på mycket olika orsaker och det viktigaste är att de invintrar ordentligt innan vintern kommer. Känsligare växter är bäst att plantera på våren, så att de hinner växer ur krukklumpen. Ett problem kan uppstå under vintern då krukklumpen kan frysa upp och man kan undvika detta genom att isolera gränsen mellan jordklump och matjorden med torv eller lövtäckning samt en riktigt ordentlig genomvattning av både krukklump och omgivande jord.
Tack så mycket för info Björnen. Nu är ju trädet planterat, så det är lite sent at isolera mellan jord och klump. Är det idé att täcka med granris eller lövhög ovanpå marken? Bör jag vattna det igen såhär sent som i slutet på okt ?(det har varit torrt väder länge).

Isoleringen gör mellan jord och klump gör du ovan jord så det ska göras efter planteringen. Vattning går bra att göra så länge det är otjälat i marken, men lövfällande träd har inget större vattenbehöv under hösten och vintern och naturligt blir det väl någon nerderbörd i vinter.
du behöver inte ge det nåt skydd i vinter eller nån täckning , låt det bara va det kommer klara sig fint . och växa på fint till våren .

På uppfrysningsjordar kan det vara viktigt att ge lite löv- eller torvtäckning vid gränsen för krukklump och jord eftersom det blir ofta en distinkt gräns och själva krukklumpen kan därför skjuta upp under vårvintern. Detta särskilt vid höstplantering.
som jag skrev behöver du inte göra nåt hos dig med din valnöt -pyromanen ,, skulle den frysa upp så plantera den till våren igen . och du behöver inte täcka den . valnöt är tåligt och härdigt träd .
Eftersom trädgården är full av löv så var det 20 sekunders arbete att täcka lite över rotklumpen, så jag såg ingen anledning att låta bli :) Alltid ljummar det lite om fötterna på den. Alla växter är mer känsliga när de befinner sig utanför eller på gränsen för sitt naturliga utbredningområde och eftersom en sån här planta inte är helt billig och jag lagt ner jobbet med att plantera den efter all konstens regler, sorkskydd och stängsel mot rådjur… så självklart får den lite löv också :)
Då jag var barn minns jag när pappa planterade vårt valnötsträd hemma på Bornholm. Där är ju något mildare klimat, men det tog närmare 15 innan de förta nötterna kom. Nu bor lillbrosan på bonngården och i fjol höstas skördade han en hel nätsäck (sån man har för potatis). Och dessutom SÅ goda, mindre beska än de importerade som jag annars också tycker väldigt mycket om :) … Så nu fantiserar jag om hur jag som pensionär ska sitta här och mumsa valnötter :)
att täcka 'lite' med löv kommer inte ge nåt alls skydd verken mot tjäle,kyla,sol,upp frysning . men i zon 2-3 behöver valnöt inget SKYDD alls då dom blir som stora träd där, som årligen ger frukt .
#12, tack för råden! Väldigt trevligt at du bjuder på din kunskap och erfarenhet här så iFokus!
flaxss: Prova ett roligt experiment: Testa göra ett bra täcke med löv eller torv över någon kvadratmeter jord och stoppa ner en termometer i ytjorden. Stoppa även ner en termometer på oskydat mark bredvid, lika ytligt i jorden. Sen går du ut på kyliga höst morgonar och kollar. Det är förvånansvärd bra isoleringsförmåga! Ingen slump att man använt torv även för isolering av hus.
pyromanen -- jag har växter i min trädgård som bara klarar -5c som jag har ute åretrunt , jag tror jag kan det där du försöker lära mig .
för det första ska ett lövtäcke skydda mot kyla och tjäle , måste det vara tjockt . det isolerar bra men det måste va tjockare än det du menar med att täcka 'lite' . för det andra torv är det sämsta man kan lägga på växter TRO MIG JAG VET . torv drar till sig fukt och torven fryser mer då bildas det en isklump om växten som tinar upp senare på våren . dvs växten får en sämre vinter . ska man kupa växter ska man ha sandjord eller löv eller bark m.m. som isolerar INTE TORV vilket du tror . är torven TORR wow då har du ett bra isolering men torven ute i sverige är knappast torr . vad jag vet har vi inte blöt torv i väggarna . jo jag vet att det är varmare i jorden . som jag sa innan har jag plamer,oliver,fikon på friland så jag är mer än väl införstod om det du försöker lära ut mig . och för det tredje din valnöt behöver inget skydd vet som sagt valnöt som växer i zon 3 utan skydd alls som årligen ger frukt och är stora träd . mina egna valnötter får inget skydd och att växter fryser upp är sällsynt har alldrig hänt mig och jag brukar plantera växter på hösten . och skulle dom frysa upp vilket kan hända så bara plantera tillbaka till våren .

Egentligen är både löv och torv ett dåligt isoleringsmaterial. Men det är luften som isolerar från kylan. Blöt torv är ett bra isoleringsmaterial särskilt om det finns annat material under. Isen i sig själv isolerar och oftast bildas luftfickor när materialet fryser särskilt om det är fuktigt.
För att minska risken för uppfrysning spelar det väldigt lite vad för homogent material som täcker gränsen mellan krukklump och omgivande jord. Grus, sand, finfördelad bark, löv, kompost, torv och även lera om än kanske olämpligt av andra orsaker om inte jorden är en lätt sandjord.
De växter som jag odlar för försäljning använder jag en huvudsakligen en egen jordblandning som minskar uppfrysningsrisken. Däremot är nästan alla andra hemtagna växter bara odlade i torv som ökar uppfrysningsrisken. Särskilt svårt blir det om de omkrukade från 3 liters till t.ex. 7½ eller 10 liters krukor.
Jag har stora problem med uppfrysning under vintern. Rosorna t.ex. kan stiga 2-3 dm under våren och det gäller även de som är vårplanterade.
alla jag har pratat med säger att torv är det sämsta lika så dom flesta böcker säger lika dant . läste det nu i allt om trädgård senast . har dom fel ?
och hur många grader skyddar 'isen' då ?
jag skulle aldrig kupa eller skydda med torv . då det är för blött , jag skulle inte vilja ge mina växter iskakor runt grenarna som gör det kallare på våren då iskakorna ligger kvar längre , istället luftigt material som tjockt lager med löv,bark,grus m.m. som där finns luft i mellan .
har svårt att tror att växter fryser upp 3dm . har alldrig varit med om att dom fryser upp så mycket och många andra jag känner har heller inte varit med om det . att det finns vet jag . men hos dig har du kanske större risk .
hur menar du med vårplanterade ?? dom kommer väl knappast frysa upp då dom är rotade i marken . även höstplanterade växter brukar hinna rota sig . är dom väl rotade och det är tjäle har jag svårt att tro att dom fryser upp nåt så vidare mycket .

En ros tar oftast något år innan den är väl rotad och någon enstaka rosrot som växt lite grand är inget mot krafterna som uppstår vid uppfrysning. Jag har flera Rosor som jag gräver ner varje år en dryg decimeter under okuleringen, men varje vår finns okuleringen 1 decimeter ovan marknivå.
Som ren isolering för kyla är luftiga material bäst. Men som isolering mot uppfrysning av krukklump har materialet egenskaper mindre betydelse utan det ska bara gömma gränsområdet.
pratade med en ros expert som bor i zon 6-5 (kerstin) och hon skrev att det tar 4-5vcekor för en ros att rota sig väl och rötterna har en växt aktivitet även i +6c och därav rotar dom sig även på hösten väl. och att hennes fryser inte upp 2-3dm . det verkar bara vara du som har så stora problem med det .