Körsbärsträd i blom

Någonstans mitt stan?

Bergianska trädgården i Stockholm kanske.

Jag sitter och tittar ut över en bakgård på Söder och även där blommar de japanska körsbärsträden som stan är full av några korta dagar. Det är så otroligt vackert!

Tänk jag trodde det skulle vara superenkelt att gissa… Ett känt ställe i Sthlm där det blommar så här varje år… Många träd på en plats…
Märkligt att jag inte upptäckt sådana någon annanstans i sta'n *ut och spana*:)

Kungsan?

Visst är stan alldeles magisk just nu?

Härliga bilder Pia,
Här har inte ett enda fruktträd blommat ännu men bigaråerna är nära nu likaså vanliga körsbär .
mvh/bjorsa

#7 absolut!
#8 tack! Här håller precis syrenernas knoppar på att slå ut t o m:)

Pia, det enda jag kan tänka mig som hade varit bättre är vita blommor, dom "smakar" inte riktigt lika mycket socker… :)
> Christina
Kan bara hålla med dig. De här veckorna när allt och alla tinar och väcks till liv är underbara. Förr har alltid hösten varit min favoritårstid - i år känns det som att jag bytt fot…
// staffan

Rosa regerar!:)
Alla årstider har sin charm här i Norden, Sverige ÄR fantastiskt!

Jättefina bilder Pia.

Tack:)

Ja absolut, så gott som det är med körsbär och bigarråer!

Vi har även sådana dära sura körsbär inge goda att äta men som sylt är dom mums likaså som saft enorm körsbärssmak blir de men kan inte komma på vad dom heter får klarbär i huvudet kanske är de så dom heter .
mvh/bjorsa

#14 #15
Underbart - tack Pia!
// staffan

Det är sån skillnad inom några få kilometers avstånd. Så här såg det ut igår när jag sitter vid datorn i stan och tittade ut genom fönstret. Det stora trädet är gråpäron, som inte riktigt börjat ännu. Annars är det om det vore drivhusklimat på den skyddade bakgården.
En timme senare finns jag på min skärgårdsö och där är det fortfarande bara knoppar.
Men det är roligt, för jag får uppleva körsbärsblommen dubbelt om känns det som.

Åh, vilken utsikt!
Just precis igår fick jag höra om att det är en av fördelarna med skärgården - man får uppleva alla årstider dubbelt upp som stadsbo:)

Idag blev jag överlycklig när jag upptäckte att de urgamla plommonträden, som finns i trädgården är fulla med blomknoppar! Hade inte ens klart för mig att det fanns så många. De står nämligen inne i en gammal almhäck´tillsammans med en del höga syrener.
Trodde att de var alldeles för gamla och inte orkade ge någon frukt mera.
De har aldrig blommat tidigare, under de åren vi bott här.
Jo litet måste de ha blommat, fast i smyg, så jag har inte ens sett det. Vi fick i varje fall förra året ett par plommon, som vi fiskade ner från toppen, fyra meter upp!
Nu verkar det som om det finns chans till bättre skörd.
De stackars träden har väl snikat åt sig litet gödning och vatten från övriga växter, så de fått tillbaka litet av sin förmåga.
Nu ska vi gödsla upp dem ordentlig och försöka förse dem med mycket vatten, så kanske vi kan få plommon i höst!

Vilken lycka. Plommon är toppen att få. Det måste vara jätteroligt att överta en gammal trädgård, där ni successivt får upptäcka och den ena skatten efter den andra. Nya äventyr varje säsong föreställer jag mig.