Änglatrumpeter
Det här med internetshopping ÄR farligt! Som om det inte räckte med min senaste rosenbeställning så blev det även änglatrumpeter. Vad jag nu ska ha dem till? De måste först stå i kruka i växthuset och etablera sig och sedan misstänker jag att de växt till sig litet lagom till hösten, då de måste plockas inomhus och skyddas mot frost.
Men föll för visionen om enorma doftande plantor i krukor i min frukosthörna. Men de två meter höga plantor som utlovas i annonsen redan första sommaren ska man kanske inte tro på.
Någon av er som har eller har haft änglatrumpeter?

Föll för frestelsen å beställde oxå men har aldrig haft sådana tidigare men tror att dom kan passa vid min damm när nu den blir ombyggd.
Å övervintra den kan man väl göra i garaget som är frostfritt ?
mvh/bjorsa

Roligt Bjorsa - då kan vi jämföra hur de utvecklas. Mitt frostfria utrymme är sommarstugan där jag har +5 på som underhållsvärme under vintern. Så det går väl bra.

Ok vi får väl se om dom rackarna ens vill ta sig man vet ju aldrig med de som växer :-)men kan ju vara kul å se hur dom går vi får lägga ut bilder på utvecklingen .
mvh/bjorsa

Åh, de är så vackra och jag vill verkligen ha!! Men jag tror nog att det är bäst både för planta och mig om jag inte skaffar mig, för jag har inte sådant tålamod och alldeles för ljust gröna fingrar…:)

Christina- Min mamma har flera Änglatrumpeter av olika sorter som hon år efter år klipper ner kraftigt på hösten och varje sommar så ståtar dom med massor av blommor och är runt 2 meter höga. Den ena har en stam som säkert är runt 7 cm i diameter.
Jag har för mig att hon förvarar dom för vintern i sitt kallförråd (isolerat men inte uppvärmt) sen på våren plockar hon in dom i sovrummet så de får börja ta sig ordentligt innan hon ställer ut dom.
Min mormor har en på sitt landställe som står i en kruka på ca 1 meter i diameter, den blir ruskigt stor. Den står inne i stugan på vintern och den är inte vinterbonad.
En liten varning dock ifall ni inte redan vet om det….Änglatrumpetens sav är giftig ! Mamma hade rensat bort gamla blommor på den ena och fick lite sav på handen. När hon senare under dagen skar sig i fingret stoppade hon automatiskt in fingret i munnen och fick lite sav i sig. Efter några timmar hade hon fruktansvärt ont i magen !
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

CBA - vad intressant att läsa. Och tack för varningen om giftigheten. Precis så som din mamma gjorde skulla jag mycket väl kunnat göra. Är slarvig med att använda handskar i trädgården och inte tvättar jag händerna heller förrän det är dags att gå in.

#5 Bra att man fick reda på det så att man är försiktig med den för man vill ju inte bli förgiftad fast då måste man väl äta av den å de gör jag inte ,men handskar får de bli.
mvh/bjorsa

Hittade detta på odla.nu
(Jag vet att Änglatrumpet är giftig men hur giftig?
Änglatrumpet, Brugmansia
Jag vet att blomman är giftig men hur giftig?
Räcker det med att om man fått växtsaft eller tagit på blommorna med handen och slickar på handen? Eller måste man äta av blomman eller fröna för att bli förgiftad.
Tacksam för svar. Tvåbarnsmor(2 och 6 år) med tre st. Änglatrumpeter.
(Bör jag ge bort blommorna eller kasta dom)?
Hälsn/Madeleine
Man måste inte äta av dom för att bli förgiftad. Barn har tagit i bladen och stoppat handen i munnen sedan eller sugit på blommorna och blivit "höga". Om de leker under en blommande växt kan den orsaka förvirringstillstånd på grund av doften. Så jag tycker att du ska lämna bort växterna till någon annan tills barnen är lite större och det går att förklara för dom att inte ta i växten.
F.ö. så tycker jag att alla, särskilt småbarnföräldrar, borde läsa denna )
Man kan ju undra om de bara är barn som blir förvirrade av att inandas doften hmm börjar låta lite farlig men dom kanske överdriver lite för morsan har flera st men såklart hon är ju lite snurrig emellanåt:-)
mvh/bjorsa

Här info från giftinformationen
Änglatrumpet
Brugmansia suaveolens (Datura suaveolens)
Växten är mycket giftig. Speciellt frön, blad och blommor innehåller bl a atropin. Allvarliga förgiftningar har inträffat vid medicinsk användning och då växten prövats i missbrukssyfte. Förgiftningar genom olyckshändelse hos barn är dock ovanliga.
Spikklubba och andra Datura-arter innebär samma risk.
Symtom: Muntorrhet, ansiktsrodnad, hjärtklappning, yrsel, vida pupiller, dimsyn, oro och hallucinationer. I allvarliga fall eventuellt även medvetslöshet och kramper.
Åtgärd: Om mer än en smakbit förtärts, ge kol. Till sjukhus och kontakta Giftinformationscentralen.
Visa bild:
Änglatrumpet
mvh/bjorsa

Nu blir jag ju tveksam meningen var ju att dom skulle stå runt dammen å då kommer den säkert att tappa blommor och blad i vattnet som fiskarna är i attans att man inte tänk först .
mvh/bjorsa

Jag är fullt medveten om att Änglatrumpeten är farlig och är på min vakt när barnen är hos sin mormor eller gammelmormor, dom får inte vara i närheten av den ens.
Min mamma fick ju som sagt RIKTIGT ont i magen bara av att ha slickat på fingret…då kan man undra vad som händer om man skulle ta en liten tugga av den *huga* Hon visste om att den är giftig men tog det inte på så stort allvar…men NU gör hon det !
Vackra är dom men ack så farliga !
PS. Vad roligt att LILLA JAG kunde komma med något som ni inte redan visste :o) ! *sträcker på mig*
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Jag ringde odla.nu å avbeställde mina änglatrumpeter :-(för meningen var ju att dom skulle stå vid dammen å vill inte riskera mina fiskar .
Så de blev strandiris å löjtnatshjärta istället för frugan fick välja :-)
mvh/bjorsa

Det var nog klokt av dig Bjorsa. Jag behåller mina ett tag tills barnbarnet kommer. Det föds inte förrän i nov så det lär inte krypa omkring hos mig förrän nästa sommar.
Kanske kan jag låta vildsvinen äta upp dem?

#14 Då blir dom väl livsfarliga å går bärsärkargång :-))Tror nog på elstängsel för dom går nog dit med trynet å de e ju fuktigt å då smäller de så de sjunger i hälarna eller klövarna men inge farligt för dom eller andra djur men obehagligt har själv råkat ta i tråden med härligt blöta fötter å de känns då :-)de viktiga är att få till ett bra jordspett så att man har ordentlig jord annars händer inget.
mvh/bjorsa

Jag köpte en änglatrumpet förra sommaren en vit. Har förvarat den i ladugården hos korna (frostfritt). Just nu ser den död ut men jag får väl vänta ett par veckor så får vi se om den klarade sig.

helt otroligt vackra blommor… men giftiga sådana funkar nog inte hos mig… tyvärr.
Jag fick 1 änglatrumpet för några år sedan som då var ca 3 dm hög.
Första sommaren växte den utav bara den och blev ca 1 m hög men blommade inte.Tappade alla blommor under vintern men nästa sommar växte den jättebra igen-utan att blomma.
Denna vinter har den dött. Jag ger mig inte så nu har jag köpt en ny planta och hoppas på blomning.
Jag fick tips att plantera den i kogödsel som man köper på påse.
Änglatrumpet behöver mycket näring och vatten.
Sorg är kärlek som blivit hemlös

Bra tips. Mina sticklingar är ganska små fortfarande, men jag följer dig och sätter dem i ren kogödsel när de får komma ut.