Pelargon..alternativ förvaring?
Hej, vi har inget garage med fönster längre. Har ni tips på hur man kan vinterförvara? Hur gör ni? Jag har hört att man kan ta upp dem ur jord.. och hänga upp och ner.. Fungerar detta? Är de någon som vet? Jag vill inte slänga mina.. Tacksam för tips. Hälsn Sirpa 
Jag förvarar mina pelargoner inne i ett rum i huset i ca 18°.
Vattnar lite, lite kanske 2-3 gånger under perioden fram till februari. Då plockar jag fram dem och planterar i ny jord.
Så har jag gjort i flera år och det fungerar bra.
I fjol hade jag dem under extralyse men jag såg ingen skillnad på dem, så i år ska jag inte ha lyse.
Om det är engerlska pelargoner du har behöver de en kylperiod 5-10° i 3 månader. I övrigt förvarar jag dem som ovan.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Jag har haft mina mörkt och svalt (utan fönster). Har låtit de stå i sina krukor och vattnat en skvätt emellanåt och till våren har jag tagit fram dem och när de börjat gro så har jag planterat om dem och kortat de första långa skotten.Jag har däremot aldrig lyckats med Engelska pelargoner.
/Maria
en fråga ang pelargoner. Drar ni bort alla gröna blad eller får de falla själv? gäller både de i rummet och den mörka förvaringen. Den engelska pelargonen ska den ka kylperioden nu på hösten eller senare i vår
Jag rekommenderar att du tar in dom och vattnar dom med vatten och soja (1 dl soja på 10 liter vatten dvs ungefär en tesked på 1 liter) Så ska du inte vattna så ofta utan en gång i veckan räcker..men vattna då rikligt…
Mariana
Passar på att fråga hur jag lämpligast gör med min Mårbacka?
Går det att klippa ned den och sätta i jordkällaren eller måste den ha ljus och mer värme kanske?
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta
Hej, tack för era tips. Jag har planterat ihop min stjärn och tulpanpelargoner. Ställt in dem i målarboden. Tyvärr lite för varmt.. men jag ska sänka värmen när jag inte är där. Stjärn pelargoner, tulpanerlargoner även mårbacka går att förvara svalt och vattna ibland. Det har jag lyckats med. Men har någon hört om att "skaka av jord och hänga upp dem uppochner"??

Jag har en engelsk pelargon som nu har överlevt i fyra år. Den har inte fått särskilt mycket omsorg utan har fått stå och vissna i dett kallt gästrum (5-8 grader) under vintern. Har misslyckats i två försök föröka den med sticklingar.
Mina stjärnpelargoner - har bara två st - har fått stå i rumsfönstret och blomma hela vintern. Och de har blommat från och till. Sedan har de fått ny jord och gödning på våren och de har hittills klarat denna behandling.
Min mamma testade att skaka bort jorden och hänga sina pelargoner upp och ned i matkällaren. Hälften av dem överlevde. Inte alla alltså, men jag tror det beror på att hennes 'matkällare' var ett relativt torrt och varmt förrådsutrymme i ett modernt hyreshus och inte vad som egentligen borde gå under beteckningen matkällare.
Jag har tagit in mina pelargoner idag. De blommar och är fulla i knopp så de får stå framme i ett ljust fönster så länge. Tar ner dom i källaren när de blommat klart. Har en hängpelargon ute som jag inte vet hur jag ska göra med, Har dessutom ingen aning om vad det är för sorts pelargoner jag har.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Jag lyckades bra med att övervintra hängpelargoner. Har haft samma nu i fyra år. Första året tog jag in dem som de var, hängde dem i ett fönster och lät dem blomma hela vintern. De blev så stora och skräpiga, så de två senaste vintrarna klippte jag ner dem kraftigt och lät dem stå i kallrummet.

Jag lyckades bra med att övervintra hängpelargoner. Har haft samma nu i fyra år. Första året tog jag in dem som de var, hängde dem i ett fönster och lät dem blomma hela vintern. De blev så stora och skräpiga, så de två senaste vintrarna klippte jag ner dem kraftigt och lät dem stå i kallrummet.
Till din fråga…
En kompis till mej gör som du säger "skakar av jord och hänger upp och ner svalt och mörkt. Säger att det alltid lyckats. Jag har dock inte vågat pröva själv…
/Maria
Undra om jag ska våga pröva det med min Mårbacka…
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta
Än så länge får mina pelargoner stå kvar på min inglasade balkong, de står tätt intill fönstret mot vardagsrummet.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Jag lyckades övervintra några peleargoner förra året i en mörk källare, men ingen av dem har blommat i år…. vad kan det bero på?
behöver man klippa dem nånting innan man tar in dem?

Jag brukar skaka bort jorden och dra av dom blad som sitter kvar på höstkanten, sen tar jag en plastback och fyller lite ny jord i botten sedan lägger jag ner alla pelargoner så att dom ligger ner med skaften och så fyller man på med ny jord över skaften tills dom täcks helt ( detta blir en typ av jordslagning) dessa pelargoner behöver endast pyttelite vatten under en hel vinter. Glömde säga att jag ställer ner dessa backar i matkällaren i vårt hyreshus.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Jag tar upp dem och skakar av jorden. Klipper ner dem en bit, lägger dem sedan i en papperskasse och hänger i källartrappan (svalt). Detta gör jag i november. Tar sedan fram dem och plantarar i februari.
Det händer att någon dör, men de flesta klarar detta bra. Gör lika med alla sorters pelargoner.

Alla pelargonen övervintrar i vanligt rumsfönster och kan stå som en vanlig krukväxt och blommar av och an under vintern. Vanliga zonalpelargoner kan övervintras i källare eller annat utrymme med någon enstaka vattenskvätt under vintern beroende på temperatur och fuktighet. Bladen avger vatten och bladlösa pelargoner behöver mindre vatten och är utrymmet fuktigt kan bladen mögla. Bäst är att de får stå kvar i sina krukor eller krukklumpar så att inte rötterna och stjälkarna torkar ut helt och hållet.
Andra pelargoner som engelsk pelargon, hängpelargoner, mårbacka-, stjärn-, tulpan. -rosen osv. bör placeras i ett ljust fönster och odlas som krukväxt i ett ljust fönster. Temperaturen måste alltid var över noll grader, men kan varieras från 5 till 25 grader. Vattning beroende på temperatur men regelbundet och bladen ska vara kvar på dem. Vid intagningen bör de tillvänjas sin vintermiljö långsamt. Observera ev. angrepp av bladlöss vid intagningen.
Jag hoppas det blir vår snart igen..så att jag kan köpa nya pelargoner
Mina jag har nu ser inte nåt vidare ut..
Mariana
Det här med att bladen kan börja mögla, jag brukar plocka av en del blad. så att plantan blir luftigare. Jag har nog zonalpelargoner.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Hoppas det blir vår snart…

Också mina pelargoner har fått flytta in, fast i fönstret. Först blev många blad bruna, men den fortsatte att blomma för fullt.
Nu har bladfällningen stannat av, och den knoppar inte längre. Den verkar ha anpassat sig. Det har jag er att tacka för.
Jag har tagit in mina pelargoner,men fick klippa ner en del för att få plats.Det är olika pelargoner så som ängla,doft,tulpan,stjärn,finger och rosenknops pelargon somt vanilj pelargon.Jag vattnar dom som vanligt.

mm, nu kör jag samma race som dig beba