Trädgårdsarbete
Jag tycker det är roligt att läsa om trädgård och odling och jag har ett par tjocka böcker om sådant. Men själva trädgårdsarbetet tycker jag är pest. Luka vill jag inte, vattna glömmer jag och gallra märker jag att man kanske skulle ha gjort.
Förra året sådde vi några morötter. Vatta behövde man ju inte så de överlevde. Ungarna var och drog upp några under sommaren men de var små. De får växa lite till. Men sen glömde nog alla av dom för jag den hängande blasten i november någon gång.
Det där illustererar nog mitt/vårt odlingsintresse.
Det enda jag verkligen lyckats med är en jättepumpa. Den blev jättestor, ca 30 kg. Men å andra sidan behövde den bara vattnas.
I vårat land finns lite vinbär, gräslök, rabarber, och smultron.

Jag tror man har perioder i livet. I många år ville jag att sommarstugan skulle vara en vildmark. Med undantag för en nödvändig köksträdgård på vår äng, eftersom lanthandeln inte tillhandahöll några fräscha grönsaker. Då - nu har det blivit bättre.
Det är bara sedan några få år tillbaka, som jag gräver, rensar, drar upp från frö, läser allt jag kommer över, planerar för och drömmer om trädgården hela vintern. Framför allt planterar jag just nu Rosor, varhelst det går att gräva en grop. Nu har jag 229 buskar och 109 sorter. Och varje ros kräver 10 min omvårdnad i veckan under sommaren… hm .. det kan inte stämma?
Istället är det nu maken som helhjärtat går in för grönsaksodlingarna. Och dessutom övertagit all matlagning.