Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 3048 ggr
Christina
2006-04-18 13:19
0

Vildsvin också

Som om jag inte haft nog av älgar och rådjur och harar och sork - se även under "Träd och buskar". Nu har några glada jägare sett till att vi fått in vildsvin på vår ö. Vildsvin lär kunna böka upp ett trädgårdsland på en timme och sedan ser det ut som om en plog gått fram. Det gäller f ö inte bara trädgårdar utan de bökar också sönder vackra skogsgläntor där rara örter frodas. Suggorna får inte skjutas så länge de har kultingar och det har de för jämnan.

Har alltid trott att jag var djurvän så där i största allmänhet. Men det var innan jag greps av odlingslustan.  Hur får ni det att gå ihop?

Niklas
2006-04-18 22:23
0

Du får se till att barrikadera tomten ordentligt. Hur har jägarna gjort för att få vildsvinen till ön? De har väl inte gjort det avsiktligt?

Du har för övrigt fått det väldigt fint här redan.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Christina
2006-04-18 22:57
0

Tack! Tyvärr tror jag vildsvinen inplanterats, även om man försöker påstå att de simmat från grannön.

Niklas
2006-04-19 00:20
0

Jag undrar varför någon skulle vilja plantera in vildsvin. De verkar helt galna. Stora är de ockå.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Cattis
2006-04-19 02:07
0

Vi har en del vildsvin ute hos oss, vid stallet. Där vet jag att husägarna har satt upp låga elstängsel med ståltråd som skrämt bort dem. Bara en tråd ca 30 cm från marken. Vet inte om det är möjligt för din del, men för dem verkar det fungera.

De har strömmen på nattetid och då de inte är hemma.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Christina
2006-04-19 11:18
0

Förstår att jag blir tvungen att skaffa elstängsel och det bör fungera hos mig. Vad jag har emot det initialt är att det stänger av vår äng som idag används för den som vill ta genväg. Men på ängen har vi också bärbuskar, potatisland och köksträdgård, så det är nog bäst jag komer till skott. Se bilden Iväg och köpa batteri och tråd och stolpar - inge roligt Gråter

Cattis
2006-04-19 14:41
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men om du sätter upp ett ganska lågt staket, med skyltar (se bifogad fil) tydligt så kan ju folk kliva över staketet. Inte så snyggt, men kanske vildsvinen lär sig att hålla sig borta sedan?

/Cattis

Christina
2006-04-19 14:55
0

Mycket bra förslag! Det tar jag.

lisette
2006-05-09 20:31
0

jag har faktiskt sett ett lågt staket runt golfbana här i närheten, det dröjde länge innan jag förstod vad det var. det var ungefär 30 cm högt (om ens det) som cattis skrev.

men, christina. om du inte köpt batteri + aggregat redan-  jag hade köpt ett som går på ström för man får oftast inte lika bra kräm i ett som går på batteri.

jag har märkt det eftersom mitt aggregat var förra sommaren kopplat till batteri och då var det inte så mkt ström på det. nu är den kopplad till eluttaget (dessutom bättre jordat) och där är väldigt bra ström på det nu.

Christina
2006-05-09 20:56
0

Tack - Lisette - bra råd. Nä jag har inte köpt ännu. Vissa saker skjuter jag upp.

clivia
2006-05-10 12:06
0

stackare! STACKARE. Vildsvin är det värsta som finns, de är formliga förstörelsemaskiner. Pappa är lantbrukare och svinen har förstört grödor för tiotusentals kronor. Låga elstängsel är det enda som hjälper, och morgonpigga uthålliga jägare som kan knäppa dem allt eftersom. Det tar en himla tid att bli av med alla eftersom de är så skygga att det bara går att skjuta en åt gången - de andra springer då till skogs snabbare än blixten.

Christina
2006-05-10 13:11
0

Hittade en märklig sajt vildsvin.se/shop/ och undrade om alla dessa tillbehör för vildsvin. "Bärsele" - ska de bära sina ungar i den? "Fyllning av betar" - måste man ta dem till tandläkare? Tills jag började fatta…

Cattis
2006-05-11 22:39
0

#11 Skrattande

/Cattis