Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 5780 ggr
Norrskenet
0

kaktusfråga?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon som vet vad den här kaktusen heter. Den kommer ursprungligen ifrån min svärmor. Under tio års tid hade jag den inomhus utan att den blommade. För två år sedan satte jag ut den i vinterträdgården och det gjorde susen. Tydligen skulle den ha en riktigt kall period under vintern. Nu blommar den som bara sjutton. Är det någon av er som vet vad den heter.

Norrskenet
0

Så här ser blommorna ut i närbild, ca 12-15 cm

Humlan
0

Tror att det kan vara typ; "Nattens drottning" typ, är inte alls säker vill jag påpeka men jag har nåt liknande hemma och min kära mor sa att den hette så har jag för mig… Fundersam

Norrskenet
0

Jag tror att nattens drottning har vita blommor och blommar kort tid (kanske bara på natten) Den här blommar ganska länge. Det här tror jag en en bild på nattens drottning

Christina
0

Tror Humlan har rätt i och med att det finns en röd variant av Nattens drottning "Red cereus". Den vita blommar bara om natten men den röda håller längre.

Christina
0

Svenska namnet tror jag är 'pelarkaktus'.

Norrskenet
0

Tackar och bockar. Jag tror nog Christina att du har rätt. Vilken site, som kan lösa ens problem så snabbt!!!

Madde
0

Måste säga att det var jättefina bilder du hade på din kaktus och dess blommor. Var får man tag på en sån kaktus?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Norrskenet
0

#7: Det var en bra fråga. Jag vet inte. Vi fick ärva den efter min svärmor. Man kan kanske beställa en på någon trädgårdsfirma.

Så här såg den ut förra året när den blommade som mest. I år är det fler blommor men de har inte slagit ut ännu. Våren är senare i år.

Norrskenet
0

Nu har min "nattens drottning" kommit i full blom.

Norrskenet
0

Så här ser en bild på hela blomman. Observera den lilla krukan vars jord jag inte rört på 10 år minst.

Sol-
0

Helt underbar! Det är så att man blir lite avis, jag vill oxå ha en så vacker gigantisk kaktus. Va rädd om den!

bjorsa
0

Fina kaktus du har norrskenet å fina bilder på den .

mvh/bjorsa

Christina
0

Märkligt. Noterade den lilla krukan. Ger du den extranäring eller plockar den vad den vill ha direkt ur luften?

EvaRittsel
0

Kaktusar är växter som vill ha det tufft. Det är helt rätt att låta dem frysa under en kort period. Dessutom ska man alltid låta vattnet torka ut ordentligt - innan man skvätter på mer. Ändå tills de börjar blomma - då ska man duscha dem och ge lite vatten varje dag. Man ska försöka efterlikna regnskogens klimat.

Små, trånga näringsfattig krukor älskar kaktusarna. Det är ju bara att titta hur de växer i naturen.

Av dessa skäl älskar jag kaktusar - de tål att misshandlas och blir bara vackrare av detta.

Christina
0

Nästan lite grann som orkidéer då - med undantag för frysningen.

Norrskenet
0

Fast man är alltid sugen på att ge dem näring och vatten. Man tycker nog lite synd om dem i sin torftiga miljö!

Christina
0

Ja jag förstår att man också tycker man vill ge dem något för att visa sin uppskattning.