Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettbyta-sälja-köpa
Läst 4072 ggr
Mariana-clarissa
0

Vad göra

Vintern närmar sig och jag har inte nånstans att ha alla växter jag fått in i växthuset under sommaren..man borde ha en vinterträdgård..

Om jag tar in växterna blir det så överbelamrat inne och om jag låter dom vara kvar så blir det så kallt för dom..

Någon som vill adoptera nåra växter…

Mariana

Mandysan
0

Hmm, jag har samma problem…=( Ngn som vill adoptera några av mina med?

Christina
0

Suck - delar problemet. Har faktiskt redan burit in en del växter till stan för att ha i min lägenhet. Större växter - änglatrumpeter och stora vanliga pelargoner får övervintra i +5 i fritidshuset där jag har min trädgård. Men hu - så skräpigt det blir.

Och snart är det ju mars igen och förgroning ska startas upp inomhus.

anki1
0

tog bara hem pelargonerna, Vet ej hur dom ska få plats inne, när jag tar in dom från balkongen.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

anki1
0

Funderar på att jordslå mina salvior som jag har i urna. undrar om de kommer igen nästa år, eller om de är ettåriga. Har jordslagit mina kryddväxter i en rabatt.

Tilda-T
0

Jag jordslår det mesta av mina fuxior och dom brukar klara sig , bor i sundsvall

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

poja
0

Tilda hur gör du då. Klipper du ner den och hu djupt gräver du ner dem?

Torparmor
0

Anki 1 - Det finns både ettåriga salivior och fleråriga. Vi fick tag i pluggplantor ett år som blev över på en handelsträdgård. Vi drev upp och satte ut som sommarblommor. En silvergrå salvia har nu kommit upp 2 somrar i rad, men den röda och den lila salvian var tydligen bara ettårig. Jag gillar Stäppsalvian som är flerårig och väldigt tålig. Den blomma också länge på hösten. Lycka till!

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

anki1
0

Jag vet faktiskt inte vilken sort jag har, blommorna ärväldigt blå, och själva växten är grön. den andra är mer blekblå med ljusare inslag, växten är grön där med. vi får se hur det går, jag jordslår dom, på prov. Har tagit bilder med gubbens mobil och ska meila öve dom till datorn, så får vi se om det går att lägga in dom här.

Mandysan
0

Jag har inte plats att jordslå mina plantor =( Ngn om vill ha jordgubbsplantor? Eller lite lupiner kanske?

anki1
0

Mandysan, Lupiner är svåra att flytta. Jag har försökt men det går inte.

Mandysan
0

#10 Fast de här är fröodlade i kruka. Jag sådde mer än vad jag hade plats för :(

anki1
0

Ok

Mariana-clarissa
0

Nu har jag burit in alla växter..

Det är fullt av dom inne hos mig

så det liknar en ljungel

Mysigt men svårtädat

och så ska dom skötas om..vattnas och ansas

Jag funderar på att starta en butik..

Där ska jag sälja av lite växter så småningom

Mariana

Pion
0

#10 Jag har flyttat med mina Lupiner (röda och Gula+ flerfärgade) dom har klarat sig och har redan rotat sig samt startat att växa så nog går det flytta lupiner allt.

Jag klippte ner dom innan flytten och tog jordklumpen med, detta var så sent som i Augusti och det har kommit nya blad redan,nu är det ju vinter här med minusgrader samt snö som har kommit men dom hann ju rota sig så vi ser väl till våren hur det gått.

anki1
1

Nu har jag på försök tagit upp salviorna ur urnan de satt i, och jordslagit dom. Jag har bäddat in dom oxå i en stor lövhög. Få se om de klarar vintern. Salviorna var nu i helgen de enda växterna som blommar, de andra har fått nog för i år.

Mariana-clarissa
0

Jag är så trött på att misslyckas med mina affärer

Nu dröjer det ända till sommaren innan jag kan sälja mina växter…

eller kian man slänga växter i komposten..?

anki1
0

Ja det kan man nog göra. jag gör det ibland, men då får dom ligga upptagna i gräset  några dagar. annars kan de börja växa i komposten.

Mariana-clarissa
0

Jag ska köpa frost-tåliga växter och ha ute

Så lyser det upp lite…

Mariana

CALA
0

Ska man klippa ner pelargoner innan man tar in dem?

Mariana-clarissa
0

Jag tror inte du ska klippa allt för mycket men om dom grenar sig väldigt kan du ansa dom lite

Annars rekommenderar jag att du tar bort en del gula blad och så och lämnar bara friska delar kvar

Mariana

Mariana-clarissa
0

Själv har jag köpt lite frosttåliga växter att ha i växthuset..

Det är ganska lättskött..

Man behöver inte ens vattna…

CALA
0

Tackar Marina,, ska ta in dem i helgen tänkte jag. Har ett garage där de får lagom temperatur i vinter.

Bjornen
0

Man ska undvika att klippa ner några växter innan man tar in dem. Möjligen för att få in dem genom dörren. Nästan alla växter som vinterförvaras torkar bort i topparna och därför ska man vänta till våren eller vårvintern innan man klipper ner växterna annars kanske det inte blir något kvar av dem.

Mariana-clarissa
0

Jag häller med 23#