hjälp med mina minirosor!
Hej!!
Jag köpte mina minirosor för ca 2 dagar sedan och nu verkar dom smått dö ifrån mig har nån något tips hur man kan få dem och leva igen??
Vet ej hur ofta man ska vattna dem eller hur ofta!!
MVH Maria
Minirosor inomhus har kort livslängd det är ungefär som att köpa snittblommor, utomhus håller de bättre de gillar inte inomhusklimatet någon längre tid. (har man trädgård kan man gräva ner dem där de brukar oftast överleva vintern)
För att få dem att hålla längre inomhus ska man ställa dem så svalt och ljust som möjligt och så ska man se till så de har vatten.

Jag har samma erfarenhet. Köper minirosor ibland för att pryda ett middagsbord. De torkar ihop även om jag sprayar dem med vatten.
Däremot har jag lyckats få flera stycken att leva år efter år i rabatten. Men då har de grävts ner inom tio dagar efter inköpet.
Åsa S, Har haft 2 st i flera år nu, en soom jag fick av gubben till vår bröllopsdag och en gul. Köpte en polkagrisrandig som kom året efter, men inte i år. växtzon 4 dom kan komma några år, men försvinner nog efter nåt år tror jag.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Min mamma har haft en miniros planterad ute i över 15 år nu och hon gör inget märkvärdigt den bara sitter där o ser fin ut :)

Till och med kuvertrosor (en mycket mindre variant i 4 cm krukor) kan övervintra i kruka i zon 6 och ännu bättre förstås nergrävd i rabatt.
Du kan ha dom vid ett halvöppet fönster som jag gör med mina..
Så vattnar jag dom med 1 del urin och 5 delar vatten…
Det är en bra gödning..
Mariana